Fortsæt til indhold

»Jeg både frygter og forventer de 108 kæmpe party-huse«

Debat
Kirsten PierobonPensionist

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Syddjurs Kommune planlægger nu opførelsen af 108 kæmpe-sommerhuse på op til 230 kvm + kælder nord for det eksisterende sommerhusområde ved Dråby Strand.

Vi har netop hørt om en lokal boligejer, som dagligt må leve med fester og høj musik fra et såkaldt “party-hus” året rundt.

Det synes kommunen åbenbart, at vi skal have mange flere af.

I kommunens oprindelige udkast for området udgjorde antallet af kæmpe-sommerhuse en mindre andel. Nu tillades alle husene at blive på 230 kvm.

Er byrådspolitikerne da totalt tonedøve?

Jeg både frygter og forventer, at etablering af kæmpeudlejningshuse vil medføre decideret erhvervsvirksomhed.

Natur- og Erhvervsstyrelsen har allerede givet adskillige påbud om ophør af udlejningsvirksomhed for store sommerhuse.

Er byrådspolitikerne da totalt tonedøve?

Det forekommer jo absurd, når kommunen bevidst påtænker etablering af op til 108 kæmpe-sommerhuse.

Ifølge Geodatastyrelsen er ejerne af de to matrikler h.h.v. anpartsselskaberne “Ebeltoft 4u” og “Kaae Søgaard”.

Mon kommunen har i sinde at håndhæve reglerne for udlejning, herunder reglerne for erhvervsudlejning? Det tror jeg næppe.

Desuden påtænkes indkørsel til området fra både Hjuldampervej og Karlsbjergvej.

Dette vil utænkeligt medføre en signifikant øget biltrafik til stranden gennem det eksisterende sommerhusområde til stor gene og omkostninger for os beboere.

Vi har i forvejen store udfordringer med høj hastighed, støv- og støjgener, ujævne veje og fartdæmpende foranstaltninger og dækker selv alle omkostninger.

Vi grundejere har for døve ører gennem de sidste fem år påpeget generne ved størrelsen af husene og til- og frakørselsforholdene over for kommunen.

Se kommunens forslag til lokalplan nr. 474 på Syddjurs.dk

Se video: