Fortsæt til indhold

Vi kan ikke tale om et sammenhængende Danmark, hvis velfærden smuldrer lokalt

Debat
Leif Lahn Jensen (S)Medlem af Folketinget og bosat i Grenaa

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Når kommunens økonomi er presset, er det ikke bare tal i et regneark.

Det kan mærkes helt konkret i hverdagen.

På skolen. I børnehaven. På plejehjemmet.

Og hos de medarbejdere, der hver dag får vores velfærd til at hænge sammen.

Man skal kunne regne med en ordentlig folkeskole, et godt dagtilbud og en værdig ældrepleje, uanset om man bor i Grenaa, Glesborg, Auning eller København.

Derfor er jeg rigtig glad for, at Norddjurs Kommune får 25,1 millioner kroner fra den særlige pulje til kommuner med vanskelige økonomiske vilkår.

Jeg bor selv i Grenaa, og jeg ved, hvor meget det betyder, at vi også fra Christiansborg har blik for de udfordringer, som kommuner som Norddjurs står med.

Norddjurs har meget at byde på. Vi har stærke lokalsamfund, gode virksomheder, smuk natur og mennesker, der tager ansvar for deres lokalområde.

Men vi har også nogle andre vilkår end kommunerne omkring de største byer. Vi har større afstande. Vi har en anden befolkningssammensætning.

Og vi har ikke nødvendigvis de samme økonomiske muligheder for bare at hente flere penge ind, når udgifterne stiger. Derfor skal vores kommunale økonomi også tage højde for, at Danmark ser forskelligt ud.

I alt får 22 kommuner del i en særtilskudspulje på næsten én milliard kroner i 2027.

Det er den største pulje af sin slags, og det er vigtigt. For hvis vi mener det alvorligt, når vi siger, at Danmark skal hænge sammen, skal det også kunne ses på økonomien.

Man skal kunne regne med en ordentlig folkeskole, et godt dagtilbud og en værdig ældrepleje, uanset om man bor i Grenaa, Glesborg, Auning eller København.

De 25,1 millioner kroner løser naturligvis ikke alle udfordringer i Norddjurs.

Kommunalpolitikerne vil stadig stå over for svære prioriteringer. Men pengene giver mere luft i økonomien og et bedre udgangspunkt for at beskytte den nære velfærd.

Det er en retning, jeg er glad for.

For mig handler det grundlæggende om retfærdighed mellem forskellige dele af Danmark. Vi skal ikke ende med et land, hvor kvaliteten af den offentlige service i for høj grad afhænger af postnummeret.

Vi skal have råd til hele Danmark. Derfor er 25,1 millioner kroner til Norddjurs ikke bare en god nyhed for kommunekassen.

Det er en vigtig håndsrækning til vores lokalsamfund og til den velfærd, vi alle sammen er afhængige af.

Se video: