Lokale aktiviteter i Vrold må ikke glemmes
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Der vil også fremover være stor søgning efter rekreative områder til forskellige outdoor aktiviteter. Som byrådspolitikker skal vi sikre at borgerne har adgang til sådanne faciliteter, og de skal være rimelig fordelt rundt i vores kommune.
Det gælder også i Vrold. Gemmen de seneste år har der været en del byudvikling i Vrold ligesom trafikpresset gennem bydelen er øget, bland andet som følge af de nye motorvejsramper.
De gamle boldbaner ved Vrold Tværvej har gennem mange år været et grønt åndehul og benyttet af områdets beboere, af Skanderborg Håndbold, Smuk Fest og Skanderborg Petanque. Lige så fungerer klubhuset på mange måder som et lokalt forsamlingshus til foreningsaktiviteter og fester mv.
Nu er der i forbindelse med kommuneplan 2021 tanker om, at sælge klubhus og arealer til byudvikling, for at skabe provenu til udvikling af Fælleden som idrætscenter. Udviklingen af Fælleden er et godt formål, som jeg støtter. Men vi skal undgå, at det bliver på bekostning af byens øvrige faciliteter til sport, fritid og fællesskab.
Der skal være plads til alle og mulighed for lokal udfoldelse. Skal der by udvikles ved Vrold Tværvej skal det ske på en måde, og ikke i større omfang, end at borgerne i Vrold fortsat kan udøve deres fritidsaktiviteter på de gamle boldbaner og benytte klubhuset, som man gør i dag. – Evt. ved at overdrage klubhuset til en borgerforening, som kan stå for driften af det til aktiviteter for de forskellige foreninger til glæde for børn, unge og ældre i området.
Jeg tror at det i Vrold er muligt at finde en løsning der tilfredsstiller de forskellige interesser, når blot vi har en fornuftig snak og konstruktiv dialog om de konkrete spørgsmål.
Det vil være min tilgang til sagen i byrådets fortsatte arbejde med spørgsmålet – i samarbejde med interesserede borgere i Vrold.