"Skolestrukturreformen" trækker stadig lange skygger
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Skoler der stortrives og minimumsnormeringer i børnehaver - det er desværre ikke en selvfølge. Men ikke desto mindre, er det to af mine store mærkesager i det kommende byrådsvalg. Minimumsnormeringer behandler jeg i et kommende læserbrev!
Skolestruktur »reformen« (citationstegnene er, fordi jeg ellers husker tidligere reformer som forbedringer) trækker stadig lange skygger over vore skoler!
Jeg tænker ikke forældrene tilknyttet skoler som: Hylke, Bjedstrup, Center Skovby, Stjær, Hørningskolen, Columbus og andre skoler, der var i farezonen, bare lige glemmer det uskønne forløb.
Men jeg kan se, at da valgkampen allerede er startet, er der en del politikere, der håber på, at det er glemt!
De lover til højre og venstre og lyder i det hele taget, som om de helt har glemt deres andel i »reformen«.
Det er for eksempel partier, der blandt andet via ressourcetildelingsmodellen var godt på vej til at fjerne eksistensgrundlaget for de mindre landsbyskoler. Altså med færre, men større byskoler i centraliseringens og »effektiviseringens« tegn. Her havde jeg gerne set, Radikale og Socialdemokraterne spille en anden rolle. I det hele taget havde jeg gerne set, Enhedslisten bare spille en rolle.
Den korte hukommelse gælder også, når undervisnings- og børneudvalgsmedlemmer nu prøver at løbe fra ansvaret. For eksempel i forbindelse med Hørningskolens placering.
I udvalget sidder syv medlemmer. De tre er fra Venstre. Det ville klæde dem at påtage sig et medansvar for tingenes tilstand og ikke bare lade som ingenting. Endda tilmed forsøge at lægge ansvaret over på økonomiudvalget.
Med tre medlemmer i undervisningsudvalget, må Venstre have haft sin indflydelse og dermed ansvar. Længere er den ikke.
De lover til højre og venstre og lyder i det hele taget, som om de helt har glemt deres andel i »reformen«.
Men så vil jeg gerne fremadrettet være med til at finde bedre løsninger end »reformens« - også sammen med Venstre. For det skal altid være ok at erkende en brøler og tage del i en bedre løsning.
Personligt har jeg savnet SFs tilstedeværelse i undervisnings- og børneudvalget de sidste fire år. Det vil jeg gerne være med til at lave om på i de kommende fire år.
Stem et stærkt SF i byrådet, den 16. november.