Fortsæt til indhold

Retten til selv at vælge

Debat
Hanne Stender Damkjær, kandidat til byrådsvalg uden for parti

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kommunen er langt fremme med hensyn til andelen af økologi i de kommunale køkkener. Vores køkken der står for maden til ældre og handicappede gør meget ud af optimal udnyttelse af råvarerne for at undgå madspild.

Det er rigtig gode tiltag, som batter noget. I indeværende byrådsperiode blev der på et tidspunkt stillet forslag om tilbud om plantebaseret mad i kommunens køkkener til de, som måtte ønske det. Det forslag blev mildest talt ikke godt modtaget og vandt ingen opbakning. Hvis jeg kommer i byrådet, vil jeg gerne give det et nyt forsøg. Mange mennesker har efterhånden fravalgt animalske produkter. Det kan der være forskellige årsager til. Det kan være mennesker i en alder, hvor de begynder at have svært ved selv at lave mad eller det kan f.eks. være børnefamilier, der ønsker at deres børn skal spise mere plantebaseret.

I en kommune hvor alle er med, skal det også være muligt for en veganer eller vegetar at flytte i plejebolig eller modtage kommunens ældremad. Dette udelukkes man i praksis fra, hvis ikke man kan få måltider uden animalske produkter.

En sådan kost skal på linje med de øvrige menuer også være spændende, varieret og næringsrig, så det er ikke nok for eksempel at kunne tilbyde to forskellige retter eller en gang grøn salat. Samtidig er mere plantebaseret mad bevisligt gavnligt for både klima og sundhed. Så hvad er der at betænke sig på kære byrådspolitikere. Ingen skal tvinges til kun at leve af planter og ingen skal tvinges til at spise animalske produkter. Partier som hylder den personlige frihed bør som en selvfølge kunne bakke op om dette. Ligeledes imødeser jeg opbakning fra partier, der sætter grøn omstilling højt på deres dagsorden.