Fortsæt til indhold

Mere biodiversitet

Debat
Erik Særkjær Gl. Viborgvej 2 8450 Hammel

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

I Danmark har vi cirka 45.000 arter af dyr, planter og andet, af dem er cirka 4200 truede. Det er en udfordring, der er utrolig vigtig at gøre noget ved nu.

I år har jeg været meget rundt i kommunen, både på vandretur, på cykel og i bil, og jeg er imponeret over hvor mange vilde blomster man kan se rundt omkring. Favrskov har fået øjnene op for biodiversitet.

Nu er budgettet sendt i høring, og jeg kan med glæde sige at vi har fundet flere penge til arbejdet med at skabe større biodiversitet i kommunen.

I 2021 har forvaltningen brugt de 300.000 kr. fra budgettet til rigtig mange gode projekter, som udlevering af vilde blomsterfrø, Naturens dag i Farre, biodiversitetsarealer og meget andet, der har sat fokus på hvad vi alle sammen kan gøre for biodiversiteten.

Til 2022 havde forvaltningen spurgt om 400.000 kr., men heldigvis har socialdemokratiet fundet flertal for at sætte det beløb op til det dobbelte, så der er 800.000 kr. til biodiversitet i 2022.

Håbet er, at man som borger fremover vil opleve mange flere aktiviteter og initiativer, der bidrager til mere biodiversitet i kommunen.

Håbet er, at man som borger fremover vil opleve mange flere aktiviteter og initiativer, der bidrager til mere biodiversitet i kommunen.

Da naturen betyder virkelig meget for mig, har jeg valgt at holde nogle valgmøder i naturen i løbet af oktober måned. Første gang er i Lilleåparken 2 oktober med fiskestang. Jeg glæder mig til mange gode snakke.