Fortsæt til indhold

Debat: Stik nu lige piben ind og respektér natur og biodiversitet

Debat

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Jeg syntes efterhånden, at den til tider ophedede debat om naturforvaltningen i Mols Bjerge trænger lidt til nogle nuancerede synspunkter. Vi har her i familien haft stor glæde ved at færdes i nationalparkområdet og har ikke mødt andet end veltilpassede dyr som giver indtryk af, at de stortrives i de områder, de har til rådighed.

Det kan ikke være rigtigt, at kæledyr skal være årsagen til, at biodiversiteten skal holde for - så forbyd adgangen for hunde i de indhegnede områder.

At der kan være indtruffet uheldige forhold, er da ikke noget der berettiger til den skingre hetz som nogle personer kører i medierne, og hvor de ellers kan slippe afsted med at miskreditere de kræfter, der kæmper en brav kamp for at øge den biodiversitet, som vi alle er så afhængige af kommer bare lidt på fode igen.

Hvad er det for hensyn, der skal veje tungest, når man skal forvalte sådan en opgave. Er det retten til at færdes i området med hunde, som man ikke har styr på, når det nu giver de problemer, vi allerede har fået ørerne tudet fulde om? Der findes faktisk såkaldte hundeskove, hvor man kan færdes frit med sine kæledyr eller mange andre lokaliteter i vores nærområde. Det kan ikke være rigtigt, at kæledyr skal være årsagen til, at biodiversiteten skal holde for - så forbyd adgangen for hunde i de indhegnede områder.

Hvad andre hensyn angår, er det da muligt, som det meget tydeligt fremgår i Vildmosen i Himmerland - bare for at nævne et sted, at folk kan færdes indenfor det indhegnede areal, hvor der også færdes store ’græssere’, uden de problemer som nogle her på egnen gerne vil fremstille det som.

Vi må da alle være interesseret i at få en rigere natur til gavn for de oplevelser, som naturen virkelig kan bibringe os og de meget tiltrængte forbedringer i naturområderne som ikke bør tilsidesættes overfor egoistiske hensyn.

Jeg har desværre ikke mulighed for at deltage i de workshops som der afholdes i disse dage, men jeg mener ikke, at debatten har været fair overfor naturen og de mennesker, der arbejder for at rette op på de forhold, vi som individer har begrænset i naturens artsrigdom, det må blive min dom i den sag - tak for opmærksomheden.«