Vi sparer IKKE på ældreområdet i Favrskov
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Det er bevidst vildledning når René Schneider skriver, at der spares på ældreområdet i Favrskov.
Der er ikke skåret på servicen på ældreområdet i budgettet for 2022 og frem. Faktisk er årets budget gået helt uden om kerneydelsen på ældreområdet, hvilket betyder, at de ældre ikke kommer til at mærke nogen ændring i forhold til tidligere.
Vi sparer faktisk yderst sjældent på kerneydelserne på ældreområdet i Favrskov. Man skal holde op med at skabe unødig uro og læse tingene igennem først.
Kommunens budget er ikke så meget anderledes end husholdningsbudgettet derhjemme. Pengene skal bruges bedst muligt. Der er tale om penge opnået ved omlægning af arbejdsgange. Da vores seks børn flyttede hjemmefra, fortsatte jeg ikke med at købe 10 mælk af gangen, men omprioriterede til andre behov eller ønsker.
Det er altså sund fornuft, og alt andet ville da være en skændsel.
Hvis kommunens økonomi flød med mælk og honning, så kunne vi meget vel have beholdt pengene på området, men sårbare børn og unge og handicap og psykiatri mangler virkelig mange ressourcer, så naturligvis kanaliserer vi midlerne derhen, hvor der er større behov.
Der er udelukkende tale om effektiviseringer, som jeg personligt mener, vi er forpligtigede til at tage. Lavthængende frugter skal plukkes først.
Med hensyn til udsættelsen af nyt plejehjem i Hadsten, så er det yderst uheldigt, at vi har måttet udskyde det, men det har Venstre den helt oplagte løsning på.
Løsningen er et friplejehjem. Hvis vi bygger sådan et i stedet for, så slipper vi for at lægge anlægskroner til. Det kunne vi jo arbejde sammen for at få gennemført efter valget. Det vil jeg glæde mig til René.