Hvad skal man med fredninger, når de alligevel ikke bliver overholdt?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Igen et eksempel på den modernistiske styrke, der vælter både huse og respekten for vores kulturarv. Jeg tænker i dette tilfælde på huset på hjørnet af Fredensgade og Ådalsvej i Hinnerup, der ellers var fredet og bevaringsværdigt.
Den lov, som ellers skulle beskytte disse huse mod nedrivninger, får man åbenbart dispensation for til fordel for et gigantisk højhusbyggeri i midtbyen i Hinnerup, der totalt vil ødelægge præget af den gamle stationsby. Det er en skandale, mener jeg.
Vi har ikke ret meget tilbage af det oprindelige, der er bevaringsværdigt. Det skal vi passe meget bedre ind i byplanlægningerne i fremtiden i hele kommunen.
Jamen man kan ikke stoppe udviklingen, siger mange jo. Nej men den kan tæmmes. I SF er vi ikke imod udvikling, det skal I ikke tro. Jeg vil kalde det udvikling med omtanke.
Vi mangler almennyttige boliger i Favrskov til især økonomisk dårligt stillede borgere. I de nye udstykninger, der er i planlægning, kan man sagtens lave fleretagers byggerier, der ikke er til gene for de eksisterende ejendomme, samt gøre det mugligt for enkelte fødevarebutikker at åbne i tæt forbindelse med de nye store boligområder, der allerede er i gang i Hadsten syd med Rema 1000.
Boligområder tæt på indkøbsmuligheder er efterspurgt af den ældre generation, gangbesværede og folk uden bil. Det vil også tage trykket fra vores centerbyer, der er presset nok med trafik.
Parcelhusgrunde sælger som varmt brød, lad det nu køle lidt af, ellers brænder vi os bare. Vi drukner i succes, ja det er selvfølgelig et luksus problem, men vores kommunale service på alle parametre kan ikke følge med, og det går helt sikkert ud over kvaliteten, er jeg overbevist om. Så ro på nu.
Disse sager vil jeg blandt andet kæmpe for, hvis jeg bliver valgt ind. Samt vores svageste medborgeres vilkår, som også står midt hjerte nært.