Debat: Hurtigbåde alternativ til omfartsvej ved Ebeltoft - hvem dribler idéen videre?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Hvor er det dejligt, at vi bor i en fantastisk naturskøn kommune med stor tiltrækningskraft på både turister og tilflyttere.
Det kan vi være stolte af, og vi skal tage imod denne udvikling med kyshånd. For det faktum betyder, at ud over at vækste i Syddjurs Kommune generelt, ja så vækster vi også i stor stil i Ebeltoft.
Der har netop forleden været afholdt et vælgermøde med fokus på ’Ebeltoft i Udvikling’, som et af de helt varme emner. Og vandene bliver delt, og stregerne trukket hårdt op, når emnet om omfartsvej gennem et stille og fint naturområde ved Dråby kommer ind i debatten. Med vækst og udvikling vil der altid følge problemer med, som helt automatisk vil være en del af udviklingen, men som vi er nødt til at forhold os til og agere på. Også selvom det er et ømtåleligt emne.
Og vil være et fantastisk alternativ til anden offentlig transport, med små hurtigbåde der kunne lægge til undervejs ved de ydre områder, Helgenæs, Knebel, Nappedam, og samle passagerer op.
Omfartsvejen kommer på tale, netop fordi den fortættede trafik ind og ud af Ebeltoft er et voksende problem. Et problem man ikke kan lukke øjnene for. Og tiden er nu til, at der skal igangsættes initiativer, der kan være en løsning, eller i hvert fald en del af løsningen. For der findes alternativer til en omfartsvej.
En tanke jeg har puslet med i mange år, og som jeg har lagt frem på bordet ved flere lejligheder, men som indtil nu ikke blevet imødeset eller anerkendt, blev luftet overfor et par borgere ved mødet i Ebeltoft ved vælgermødet. Jeg anerkender, at det er en anderledes vej end vi her i Danmark gør særlig meget brug af, men løsningen bliver brugt i blandt andet Norge, hvor der er masser af øsamfund, kyster og fjorde, som hver dag bliver passeret, og hvor mindre hurtigbåde fragter borgerne over fjorde, og til og fra øerne til fastlandet.
Der er både private initiativer til disse ruter, men en del er også statsfinanserne - eller med støtte fra folk, der i dag pendler til arbejde i Århus eller vil på shoppetur i Århus, unge der er bosiddende Ebeltoft der gerne vil en tur til storbyen, kan hurtigt komme til Århus og retur igen. Og vil være et fantastisk alternativ til anden offentlig transport, med små hurtigbåde der kunne lægge til undervejs ved de ydre områder, Helgenæs, Knebel, Nappedam, og samle passagerer op.
Det kunne være private, der havde mod på en sådan investering, og måske der kunne være puljer som kommuner kunne søge i EU eller hos Staten, som bidrag. Jeg tænker også, at det kunne være noget billigere end at anlægge omfartsvejen, som vi ikke kommer uden om, vil ødelægge fin natur og levere støjforurening.
Bare en ide, jeg gerne ville dele i håb om, at nogen havde mod på at drible ideen videre.«