Er det sidste punktum sat i debatten om skolestrukturen i Norddjurs Kommune?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
De sidste par uger har jeg snakket med mange mennesker på gader og stræder som et led i min valgkamp om en plads i den kommende kommunalbestyrelse.
Et af de temaer som dukker op igen og igen og som virkelig berører mange borgere er den nuværende skolestruktur i Norddjurs kommune.
Jeg ved det er en meget ømtålig politisk sag og helt klart en de sager, hvor uanset hvad man gør, vil være svært at tilfredsstille alle borgernes ønsker til hvad der giver bedst mening for dem og deres børn.
Men, når det så er sagt - så tror jeg faktisk godt at vi kan gøre det bedre hvis vi er villige til at investere lidt i vores skoler og ikke mindst investere rigtigt i vores skolevæsen.
Min personlige påstand er at den største fejl i den nuværende skolestruktur er den centraliserede ledelsesstruktur.
Man får ikke et velfungerende og engageret skolevæsen ved stordrift, distanceledelse og fællesledelse af store enheder.
Det troede man på i en periode, men flere kommuner har allerede nu indset at man ikke opnår de ønskede stordriftsfordele, de spændende læringsmiljøer, den daglige trivsel blandt medarbejdere og børn på de store skoler.
Tvært i mod - effekten var det stik modsatte. Flere børn mistrives, flere medarbejdere mistrives, ledelsen mistrives = skolevæsnet mistrives!
Det duer ikke - det er en ommer!
Min personlige påstand er at den største fejl i den nuværende skolestruktur er den centraliserede ledelsesstruktur.
Jeg tror på en decentral skolestruktur med lokal forankret ledelse er vejen frem. Den daglige ledelse af en skole skal foregå ude på de enkelte skoler. Det skaber grundlaget for tryghed og kvalitet i opgaveløsningen.
En decentral skolestruktur med nærværende ledelse hvor den daglige drift, udvikling og ledelse af skoletilbuddet sker i tæt samspil med lokalområdets borgere og deres børn.
Jeg tror vi i centraliseringens hellige fremmarch har glemt og generelt undervurderer styrken, engagementet og energien i lokal forankring af vores skole og dagtilbud. Det skal vi have tilbage!
Vi skal have lokale skolebestyrelser, forældreråd med engagerede medarbejdere og forældre der ved hvad der sker i lokalområdet og kan arbejde tæt sammen med områdets foreninger og kulturinstitutioner, så vi rent faktisk støtter op om lokalsamfundene og giver borgerne reel indflydelse.
De samarbejdsflader generer samfundsmæssig værdi og fortællinger som styrker vores kommune og ikke mindst den måde andre ser os på.
Og hvad koster det så?
Tja - måske en årlig investering på 4-5 millioner til nogle flere skoleledere og mellemledere - men det synes jeg er en billig investering i fremtidens Norddjurs og måske et reelt bud på en investering som måske endda hurtigt kunne finansiere sig selv ved at tiltrække nogle unge børnefamilier til kommunen, fordi de havde hørt at i Norddjurs kommune tror vi på udviklingspotentialet i de små lokalsamfund og et stærkt skolevæsen - noget vi er stolte over at investere i.
Vi skal derfor turde at sætte skolestrukturen i Norddjurs til debat igen. Vi skal som politikere turde indrømme at vi måske har taget fejl og ikke kreeret den optimale skolestruktur, at vi måske kan gøre det bedre og dermed have modet til at rette vores fejl.
Det vil jeg gerne være med til at arbejde for som nyt medlem af kommunalbestyrelsen for Socialdemokratiet i Norddjurs Kommune.