Fortsæt til indhold

Debat: Djursland tages alvorligt med nærhospital

Debat
Else Søjmark, kandidat til regionsrådsvalget for Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Sundhedstilbud tæt på borgerne er en vigtig mærkesag for mig.

Det vækker derfor stor glæde, at Djursland / Grenaa er med på listen over de 20 byer, som kan se frem til nærhospitaler med sygehusfunktioner, kommunale tilbud og eksempelvis også almen praksis.

Vi var mange, der var utilfredse med beslutningen om at lukke de mindre sygehuse. Men afstandene på Djursland tages nu endelig alvorligt af landspolitikerne. De har skabt/skaber stor ulighed i sundhed – og det kan og skal der nu hurtigst muligt gøres noget ved.

Det er dog endnu uvist, hvad et nærhospital præcist vil indeholde. Men der skal ske en udbygning af lokale sundhedstilbud med betydning for mange borgere både i Syddjurs og Norddjurs.

Hvad den konkret skal indeholde er jeg allerede i dialog med vores folketingspolitiker Leif Lahn Jensen om. Regeringen afsætter fire milliarder, som kommuner og regioner kan søge ind i, og dem skal vi naturligvis sikre os god del i.

Udbygning af de lokale sundhedstilbud, herunder Sundhedshuset med flere funktioner, er et centralt punkt i min valgkampagne. Sundhedstilbud tæt på borgerne står højt på min arbejdsseddel, som forhåbentligt nyt medlem af regionsrådet i den kommende periode. Og det gør det, fordi det er afgørende vigtigt for os her på Djursland.

Flere udrednings- og behandlingsforløb kan med fordel placeres lokalt på Djursland. Mulighederne er mange. Og nu skal vi så i gang med at være konkrete på de behov vi har.

Så kære borgere på Djursland. Tillykke. Vi er nu nået et stort skridt videre.