Debat: Jeg støtter varmt Den stille revolution - gør du også?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»De seneste mange år specielt under skiftende borgerlige regeringer har udviklingen i Danmark været præget af centralisering. Lokale hospitaler en blevet nedlagt, politikredse og retskredse har oplevet noget lignende og erhvervsskoler er enten nedlagt eller fusioneret med større naboskoler. Dette har betydet en svækkelse af de mellemstore provinsbyer og deres muligheder for at udvikle sig. Centraliseringen er endvidere en trussel mod det lokale demokrati, og sidst men ikke mindst har centraliseringen på sundhedsområdet øget befolkningens utryghed, For bor man fjernt fra et af de nye supersygehuse eller et af de store regionshospitaler, ja så føler man sig mere udsat, når man rammes af sygdom.
Den socialdemokratiske regering, der blev dannet efter valget i 2019, har sat sig for at gå til kamp mod centraliseringen af det danske samfund, for det er ingen naturlov, at alle skal bo i de store byer – tværtimod. Centraliseringen er et resultat af bevidste politiske valg og derfor er det muligt via andre politiske valg at trække udviklingen i den modsatte retning – dvs. mod det nære samfund. Det er det der sker med regeringens nye udspil på sundhedsområdet, og som Socialdemokratiets spidskandidat i Djurskredsen til det kommende regionsrådsvalg i Region Midtjylland kan jeg fuldt ud tilslutte mig udspillet, som regeringen omtaler som ”en stille revolution” af vores sundhedsvæsen.
Hovedformålet med det nye udspil skal være at bringe en lang række sundhedstilbud tættere på borgerne. Det skal ske ved etablering af 20 nye nærhospitaler, som skal drives i et samarbejde mellem regionerne og kommunerne. Et af disse nye nærhospitaler skal placeres i Grenaa. Det vil betyde, at vores sundhedshus opgraderes til et nærhospital, som vil få flere funktioner end det nuværende sundhedshus. Dette vil skabe øget tryghed for borgerne, for nærhed skaber tryghed ikke mindst inden for sundhedsvæsnet.
Et nærhospital i Grenaa vil desuden gøre livet lettere for især ældre patienter på Djursland med kroniske sygdomme, fordi de vil kunne blive betjent af det lokale nærhospital, så de sparer turen enten til Randers eller Skejby, når de skal have foretaget mindre undersøgelser eller indgreb, kontroller mm.
Hvis jeg bliver valgt til det nye regionsråd, vil jeg arbejde benhårdt for, at regionsrådet og kommunerne på Djursland i et tæt samarbejde virkeliggør visionerne bag ”den stille revolution” af vores sundhedsvæsen. For netop et tæt samarbejde vil også sikre, at patienterne ikke risikerer at falde mellem to stole, når de skifter fra supersygehus eller regionshospital til det nære sundhedsvæsen.
Med sit sundhedsudspil viser regeringen en ny retning for vores sundhedsvæsen: væk fra centralisering og hen imod mere nære løsninger til gavn for borgerne. Jeg glæder mig til, hvis jeg får mulighed for det, at arbejde for at virkeliggøre ideerne bag ”den stille revolution. ”«