Fortsæt til indhold

Du har sovet i timen, Niels Basballe

Debat
Jens Waren Larsen Møgelbjerg 25 8500 Grenaa

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

I dit indlæg i Lokalavisen ”Det var det rigtige valg” omhandlende Hesselvang syd for Grenaa, hævder du, at befolkningstallet i Norddjurs Kommune er stigende. Borgmester Jan Petersen har i et andet indlæg hævdet det samme – dog uden, at Jan havde noget konkret at have det i, men hans mavefornemmelse havde åbenbart talt til ham. Eller måske var det bare et stykke valgflæsk, der havde sat sig fast i svælget. Fakta er imidlertid, at det ikke er sandt.

Ifølge Danmarks Statistik er befolkningstallet i Norddjurs Kommune i indeværende valgperiode fra 3. kvartal 2017 til 3. kvartal 2021 faldet fra 38.068 til 36.977 personer. Det giver et fald på i alt 1.091 personer over de seneste 4 år. Ses der på udviklingen fra 3. kvartal 2020 til 3. kvartal 2021, er der tale om et mindre fald på 20 personer, men alligevel og trods alt stadig et fald.

Norddjurs Kommune brugte tilbage i 2008 millioner af kroner på at udstykke Hesselvang syd for Grenaa, men på knap 14 år er det kun lykkedes at tiltrække en ubemandet vaskehal ´Wash World´ samt Jem & Fix´, der blot flyttede deres butik fra Rugvænget i Grenaa. Ærlig talt Niels; det synes ikke imponerende, men sådan går det, når man snorksover i timen og tror, at tingene sker af sig selv. Det er naivt at tro, at et salgsskilt på to pæle banket i jorden ved Hesselvang alene kan tiltrække nye virksomheder til kommunen.

Næsten 14 år efter området blev udstykket, har du tilsyneladende set lyset. Det betyder, at der nu kan etableres større butikker på over 500 m2 samt et plantecenter på op til 8.500 m2. Man fristes til at spørge dig, om du nu også er helt sikker på, at det er en god ide – ikke mindst i betragtning af det faldende befolkningstal. Og hvis det skulle være en god ide, hvorfor skulle der så gå 14 år før, at den blev til virkelighed. Helt omkostningsfrit bliver det vel under ingen omstændigheder for de eksisterende butikker i Grenaa og omegn.

Jeg er bosiddende på Møgelbjerg i Grenaa. Et område, der også blev udstykket tilbage i 2008, og hvor der stadig er én enkelt grund til salg. Når nu en byggegrund på Møgelbjerg koster 0,35 millioner kr., en boliggrund i Hornslet koster 1,5 millioner kr. og en byggegrund i Hinnerup koster 2 millioner kroner, så forstår jeg ganske enkelt ikke, at du og dine kammerater ikke har gjort noget proaktivt for at markedsføre Norddjurs Kommune og sælge alle dens fortræffeligheder. For der er virkelig mange fortræffeligheder, men man er nødt til at fortælle folk udefra om dem. I kommunens på mange måder trængte situation er en af hovedopgaverne vel at tiltrække borgere udefra, der kan være med til at sikre et solidt og stabilt skattegrundlag.

Helt konkret er det ikke lykkedes at tiltrække en eneste nybygger til Møgelbjerg fra en anden kommune. Igen er det ikke nok at placere et salgsskilt på to pæle ved Mellemstrupvej, hvor der står ´Grund til salg til bolig formål´ og absolut intet andet. En vinter kørte sneploven skiltet ned, hvorefter jeg måtte kontakte kommunen tre gange, og først efter 1 års tid blev skiltet rejst op. Området er i øvrigt efter knap 14 år på ingen måde færdiggjort af kommunen. Der mangler fortsat beplantning, etablering af rundkørsel, asfaltbelægninger på stier- og veje m.v. Måske denne groteske slendrian skyldes, at I også her har valgt at placere en af jeres kammerater på chefposten for Veje- og Ejendomme.

Alt det har talsgruppen for Møgelbjerg allerede informeret dig udførligt om, men der sker intet. I kan simpelthen ikke være det bekendt over for os grundejere, der, desværre havde jeg nær sagt, har valgt at bygge hus i Norddjurs Kommune. Hvis jeg skulle råde en potentiel nybygger - bosat uden for kommunen, ville jeg i dag være nødt til at sige ´find dig en anden kommune´.

Og så er der selvfølgelig også hele seancen med vandskålen på rådhustorvet i Grenaa, som vi med rette kan kalde ”Den ufuldendte skål”. Så lyder det trods alt lidt som et kunstværk i retning af ”Sagrada Familia” i Barcelona. Så kan I måske ligefrem gøre værket til et tilløbsstykke, hvor folk vil valfarte til for at se, hvor dumt politikere nogle gange bærer sig ad. Jeg føler mig på ingen måde tryg, når du også begynder at udtale dig som ekspert for klimasikringen af Grenaa by. Jeg har slet ikke fantasi til at forestille mig, hvor galt det vil kunne gå.

Men du kan vel i det mindste oplyse borgerne om, hvor sagen står i dag, og hvornår vi kan forvente, at vandet vil springe. Og samtidig oplyse, hvem du tænker, der skal dække de ekstra 800.000 kr., som I selv valgte at betale for omfugningen forrige sommer. Og som jo så heller ikke virkede. Det er selvfølgelig ikke ret mange penge set i forhold til 460.000.000 kr., der manglede i kommunekassen, men kan vel dække omkring to års løn til en social- og sundhedsassistent, som der er hårdt brug for på de kommunale plejecentre.