Fortsæt til indhold

Et sprudlende kulturliv

Debat
Maria Degn

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Som tillæg til Bendt Lund Nielsens fra Enhedslistens læserbrev, om at kultur i kommunen ikke kun er for de fine, kan jeg kun være enig. I Favrskov Kommune skal der være plads til folkelighed og fællesskab.

”En vigtig forudsætning for dette er de mange frivillige kræfter, der dedikerer en stor del af deres fritid til at skabe attraktive tilbud gennem foreningslivet.”

Sådan har vi i Socialdemokratiets valgprogram formuleret det. Vi ønsker at, denne indsats skal understøttes ved at sikre gode fysiske rammer, fastholde et højt aktivitetstilskud og gøre det lettere at være frivillig i Favrskov Kommune. I Socialdemokratiet ønsker vi alsidighed og variation i tilbuddene, så forskellige interesser kan imødekommes for alle aldersgrupper.

Som barn husker jeg Smedes have i Hammel som et fantastisk sted og samlingspunkt om sommeren. Stedet blev brugt til at afholde udendørs koncerter. Der var linet op med stole på lange rækker. På scenen kom forskellige dansktop sangere og gav koncerter.

Uagtet om man syntes godt om musikken, mødtes byen på kryds og tværs. Det summede af liv, vi børn rendte og legede, og der var sodavand, fadøl og pølser på grillen.

Da jeg i sommer var på ferie på Bornholm, havde de i Rønne en scene, hvor mikrofonen var åben. Folk fra gaden kunne gå på scenen, synge en sang eller fortælle en historie. Musikskoler, kor og skoler kom også og havde forberedt et indslag.

Mine tanker faldt med det samme på Smedes have i Hammel og mit store ønske om at få genoplivet Smedes have og få stemningen og det fællesskab tilbage. Som Bendt Lund Nielsen skriver, ”vi skal mødes, se og opleve… Synge, danse og lave noget sammen.”