Fortsæt til indhold

Debat: Flere § 17.4 udvalg er vejen frem i Syddjurs Kommune

Debat
Ole Bollesen, borgmester i Syddjurs:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»I Syddjurs har vi i denne byrådsperiode.haft et såkaldt §17 stk. 4 udvalg omkring klima og bæredygtighed. Da udvalget afleverede dets anbefalinger, var der en vis nervøsitet for, at der så ikke rigtig skete mere.

Der sker mere, og det er vores budget for 2022 et bevis på. Vi tænker bæredygtighed ind i vores nybygninger. Vi følger vores ny klimaplan. Vi har en ambitiøs plan om, at hele kommunens bilflåde skal være fossilfri på 4 år, og vi har afsat midler til ny cykelstier.

Omkring solceller har vi med alle byrådets stemmer udarbejdet et forslag til nogle store solcelleparker som er placeret så skånsomt som muligt i landskabet.

Det er vigtigt, at vi fra byrådets side konstant presser på, når det gælder klima og bæredygtighed. Men det er også vigtigt, at den enkelte borger ser på, hvad man selv kan bidrage med - stort som småt.

Borgerinddragelse: Vi glemmer ikke anbefalingerne fra vores 17.4 udvalg.

I sidste byrådsperiode havde vi et §17 stk 4 udvalg om borgerinddragelse. Jeg møder af og til borgere der siger, at dette udvalgs anbefalinger vist bare blev glemt.

Det er jeg faktisk uenig i. Overskrifterne i medierne fortæller ikke meget om borgerinddragelse. Men den er der altså og trives i bedste velgående. Som borgmester kan jeg mærke, at det mere og mere er en naturlig del af forvaltningens arbejde at tænke i borgerinddragelse. Der bliver holdt borgermøde om lokalplaner, om budgetterne og om adgangen til vores natur.

Ebeltoft i Udvikling har lige vundet en fin byplanpris – netop med henblik på den borgerinddragelse, der har fundet sted.

Borgmesterens Walk and Talk har også været et udtryk for at lytte til borgerne i de forskellige områder i kommunen. Som forberedelse til disse vandringer har både forvaltning og distriktsråd bidraget.

Formelt har vi også lige vedtaget forslag om borgerrådgiver og om borgerforslag. Begge beslutninger bliver spændende at følge i den nye byrådsperiode.

Som afgående borgmester vil jeg opfordre det ny byråd til at fortsætte med flere §17 stk 4 udvalg. I forbindelse med den kommende sundhedsreform, hvor kommunerne kommer til at overtage flere sundhedsopgaver, vil det være naturligt, at oprette et 17.4 udvalg om dette emne.

Lad mig til sidst rette en stor tak til de borgere og politikere, der har bidraget så fint til vores forskellige 17.4 udvalg. Tak for jeres store arbejde.«