Sundhedstilbud lokalt
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Med regeringens positive udspil om en decentralisering af sundhedstilbuddene, med blandt andet Nærhospitaler tættere på borgerne, har vi lokalt i Grenaa og i Norddjurs fået nogle nye muligheder. Vi har allerede mange tilbud i vores Sundhedshus, som er i det gamle sygehus. Men det afgørende i det nye udspil er at vi får muligheden for at få flere sundhedstilbud og funktioner tættere på borgerne i Grenaa og den østlige del af Djursland. De komplicerede behandlinger kører vi gerne langt efter, men er der noget der kan klares lokalt er det kun godt.
Jeg er sikker på at vi ikke bare får noget forærende og vi skal, i den grad, passe vores besøgelsestid.
Jeg har bedt forvaltningen, i Norddjurs, se på hvilke sundhedsfunktioner der giver faglig og tryghedsmæssigt mening at flytte til Grenaa. Således at vi er klædt på når Sundhedsstyrelsen i 1. halvår af 2022 skal beskrive funktioner og patientgrupper. For her skal vi være på dupperne og på en politisk kompetent og sundhedsfaglig stærk måde sørge for, at vores lokale ønsker kommer med. Jeg er sikker på at vi ikke bare får noget forærende og vi skal, i den grad, passe vores besøgelsestid.
I udspillet står der også at de kommunale akuttilbud skal udvikles og styrkes! Med afsæt i det vil jeg og socialdemokratiet arbejde for at vi kan brede vores sundhedstilbud mere ud, også i den midt-vestlige del af Norddjurs. Vi deler regeringens intention om, at et løft behandlingsindsatsen i vores nærmiljø kan forebygge indlæggelser og genindlæggelser, på et sygehus. Intravenøs behandling nævnes direkte og at vi kan gøre det lokalt vil gavne og glæde mange borgere.
Jeg vil arbejde lokale sundhedstilbud tættere på borgerne både i forhold til de regionale tilbud men også i forhold til vores kommunale tilbud. Det vil give mindre transport, mere nærhed og mere tryghed.