Fortsæt til indhold

Debat: Visioner for landsbyens gadekær i en kommunal valgkamp

Debat
Bjørn Jensen (C), kandidat til KV21:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Da vi forberedte vores valgmateriale tidligere på året, og lagde hovederne i blød for at definere vores mærkesager, poppede alle de traditionelle temaer op, som måtte være relevante for den tid vi lever i, netop nu, i Syddjurs Kommune. Hvad er allervigtigst og mest presserende for kommunens borgere, og hvad vil vi forsøge at gøre bedre i den kommende periode? Vi skal have fokus på kernevelfærden; vores ældre medborgere, børnene og på dem som er afhængige af deres medmenneskers hjælp. Vi skal have skarp fokus på klimaforandringerne og naturen, og endelig skal vi have øget fokus på erhvervslivet og væksten i kommunen. Kort sagt; alt det åbenlyse vores parti kæmper for hver dag. Vi vil arbejde for at Syddjurs bliver stedet, hvor vi lever det gode liv – Hele livet!

Det gælder om at holde liv i byerne og lokalsamfundene, hvis vi skal kunne leve et godt og sundt liv. Som borger i en af kommunens lidt mindre byer, Thorsager, er jeg naturligvis meget interesseret i, vi kan styrke, og udvikle, vores bysamfund. Store som små, men altså også de lidt mindre, som jeg selv er en del af.

Jeg mener ikke, at kommunens byer skal kappes om borgernes gunst indbyrdes. Vi skal tværtimod gøre os attraktive overfor vores nabokommuners borgere, som leverer den største andel af tilflyttere. Det jeg hører, når jeg kommer rundt, er at folk ønsker et aktivt lokalsamfund, hvor byerne udvikler sig i takt med tilflytningen.

De mange nye tilflyttere, vi byder velkommen til kommunen, skal jo også have mulighed for at integrere sig i lokalsamfundet. Og hvilken rolle skal kommunen så spille? Jeg mener kommunen skal markedsføre sig aktivt, og mere aggressivt, i forhold til at tiltrække nye borgere og virksomheder. Og udover det skal kommunen sørge for, rammerne for udviklingen er til stede gennem udbud af byggegrunde og investeringer i anlæg og infrastruktur.

Det er også særdeles vigtigt at inddrage borgerne løbende i de beslutninger, der vedrører netop deres lokalsamfund. Derfor, mener jeg, at der bør lyttes mere til distriktsrådene rundt omkring, inden der træffes beslutninger, der har konsekvenser for borgerne i byerne. Socialdemokratiet har arrangeret Walks and Talks og foreslår et mobilt borgmesterkontor. For os der er ude af huset, og kommunen, i løbet af arbejdsdagen, ville det virke mere opnåeligt og struktureret at gennemføre dialogen med distriktsrådene, der også fungerer som katalysatorer i de brain storms, der foregår lokalt, når der skal skrives ønskesedler. Gennem en koordineret indsats via distriktsrådene, tror jeg, man ville kunne opnå større lydhørhed på rådhuset.

Hvad er der i det til kommunen? Selvom vi måske har det godt nok, kan vi ikke stoppe udviklingen. Tendenserne vil enten pege opad eller nedad, og hvis vi skal vinde over den demografiske udvikling, bliver vi nødt til at tænke fremad.

Derfor skal kommunen sikre sin fremtidige økonomi, og herved sin velfærd – så vi kan leve det gode liv, hele livet – gennem vækst og udvikling. Det er for tidligt at læne sig tilbage og nyde succesen.«