Fortsæt til indhold

Skal vi ikke bare droppe det?

Debat
Iben Vinther NordestgaardSognepræst Elsted Pastorat

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det er et underligt ord, droppe. Vi bruger det i flæng for eksempel når vi dropper ind hos nogen, når vi lægger noget i Dropbox, når vi dropper kødet, når vi dropper uddannelsen eller hinanden.

Når vi kører til drop-in-vaccine, drop-in-pcr eller til drop-in-dåb. Jeg har sågar lige lært, at man kan være bogdropper (modsætning til en bogorm).

Slår man op i synonymordbogen er ordet ikke synderligt positivt belastet. Skippe, kvitte, opgive, miste, skrotte og tabe er nogle af synonymerne.

Personligt tyvstartede jeg et par måneder før med det årlige og desværre tilbagevendende nytårsforsæt, der i mange år har lydt: Hold med at ryge.

Nogle gange kan det være godt at droppe noget. Men andre gange kan det have den modsatte effekt. Det oplever mange af os i denne tid, hvor vi dropper rigtig meget.

Det daglige cigaretforbrug blev skåret helt ned, ja, jeg droppede simpelthen cigaretterne fra den ene dag til den anden – og den dag i dag er jeg stadig røgfri. Det kan jeg så gå og klappe mig selv på skuldrene ad og på en dertil designet app følge med i, hvor mange nettokroner, jeg har sparet.

Jeg vil ikke sige, at jeg er blevet en rig dame, men hvor er jeg glad for at have taget en kold tyrker, inden det nye år blev skudt i gang, og cigaretpriserne steg endnu engang. Nogle gange kan det være godt at droppe noget. Men andre gange kan det have den modsatte effekt. Det oplever mange af os i denne tid, hvor vi dropper rigtig meget.

Dropper at holde de store fester, dropper at se hinanden, dropper at lægge de store fremtidsplaner og dropper at gå i kirke, sådan som mange gjorde det over julen. For det får store konsekvenser for os alle. Vi savner hinanden og kommer desværre ofte længere væk fra hinanden.

Vi kommer langt væk fra traditionerne, som måske godt kan trænge til et eftersyn – men som i mangt og meget bærer os igennem livet. Når man opgivende slår ud med armene og udbryder: ”skal vi ikke bare droppe det”, skal man altså tænke sig godt om.

Det er – påpeger min læge – godt at sige, når det gælder cigaretterne. Men så vil præsten godt have lov at påpege, at det ikke er godt, når det drejer sig om gudstjenesten. Den må vi aldrig tænke, at vi bare kan droppe at gå til. Det ville være et drop af de store.

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores daglige nyhedsbreve for at blive opdateret på de væsentligste nyheder. Klik her, indtast din mailadresse, find Aarhus på listen og tilmeld dig.