Vi skal sikre de ældres valgfrihed
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Det er stadig uklart, hvad statsministeren konkret mente, da hun i sin nytårstale argumenterede for mere valgfrihed på ældreområdet. I kølvandet på talen kom der forskellige meldinger fra regeringen, der blot har gjort forvirringen endnu større. Vi mangler et klart svar på det helt afgørende spørgsmål: Hvem er det, der skal have mere valgfrihed?
Er det den enkelte ældre eller den enkelte kommune? Der er nemlig en verden til forskel på de to ting, så svaret er bestemt ikke ligegyldigt.
Hvis det er den enkelte ældre, som regeringen vil give mere valgfrihed, er det fantastisk, og jeg bakker varmt op.
Hvis det derimod er den enkelte kommune, som regeringen vil give lov til for eksempel at begrave fritvalgsordningen, så er det helt galt.
Fritvalgsordningen blev indført for knap 20 år siden af den daværende borgerlige regering, og ordningen er en lovbestemt rettighed, der giver den enkelte ældre ret til at kunne vælge mellem kommunal og privat pleje. Det er vigtigt selv at kunne vælge, og den ret skal man naturligvis ikke miste, blot fordi man når en vis alder.
Som politikere skal vi ikke bestemme, om den ældre vælger kommunale eller private tilbud, men vi skal sikre, at valgfriheden består.
Selv om jeg føler mig overbevist om, at det nuværende borgerlige byrådsflertal i Favrskov ikke piller ved fritvalgsordningen, så kan jeg godt frygte konsekvenserne på længere sigt, hvis man fra Folketingets side gør det muligt for et snævert byrådsflertal i den enkelte kommune at afskaffe valgfriheden fra den ene dag til den anden. Det går selvfølgelig ikke. Vi skal sikre - og gerne udvide - valgfriheden på ældreområdet og de øvrige velfærdsområder, så den enkelte borger får mere indflydelse på sit eget liv.