Fortsæt til indhold

Politik eller ej – for almindelige mennesker

Debat
Frede Johannesen,Emborgvej 45 8680 Ry

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Under overskriften ” Rotary er en erhvervs- og humanitær organisation – ikke en politisk” begår Leif Fritsdal det klassiske debattrick at tillægge folk noget, de ikke har givet udtryk for og så argumenterer mod det. Det står nemlig i Rotary´s internationale ”grundlov”, at Rotary er upolitisk., og det følger Ry Rotary. Punktum. Derfor kan Ry Rotary heller ikke være” allieret med Fælles om Ry om en bestemt vision for Udvikling af Ry”

Her er en række citater fra SkanderborgLiv den 24. september 2021:

”Man vil åbenbart ingenting med Ry i årene frem, siger Ole Bech Jensen, som har været direktør i store rådgivningsvirksomheder som Cowi og Rambøl og stået i spidsen for en stribe østjyske byudviklingsprojekter.

For nylig overtog han præsidentposten i Ry Rotary, og siden er han blevet talsmand på et nyt erhvervsnetværk under paraplyorganisationen Fælles om Ry.”

” Ole Bech Jensen er utilfreds med kommunens manglende ambitioner for udviklingen af den populære stationsby ved Himmelbjerget”

”Det er han ikke alene om. Det står ifølge ham klart, efter at han sammen med Rotarys tidligere præsident (Christian Isager) har været rundt og lave interviews med størstedelen af Rys virksomheder”. (En del af forberedelserne til konferencen)

”Vi spiller vores vision for byudviklingen ind i valgkampen”

Byudvikling. Er det ikke noget kommunen plejer at holde borgermøder om og stå for selv? Sådan er der måske nogle, der tænker, men kommunens primære opgave er at drifte. I mine øjne er kommunen ikke gearet til at skulle tænke ud af boksen” udtaler Ole Bech Jensen.

Jeg vil overlade det til almindelige mennesker i Ry selv at vurdere, om ovenstående citater er udtryk for, om Ry Rotary handler politisk aktivt - eller ej. Politisk organisation – eller ej. Om Ry Rotary på dette tidspunkt opfatter sig som i samarbejde med Fælles om Ry - eller ej.
Frede Johannesen, Emborgvej 45, Ry

”Efter konferencen, hvor fremtidsvisionen bliver præsenteret” ”til, hvordan byen skal udvikle sig i fremtiden, vil erhvervsnetværket i Fælles om Ry invitere til borgermøde”.

Kursiveringerne er mine.

Jeg vil overlade det til almindelige mennesker i Ry selv at vurdere, om ovenstående citater er udtryk for, om Ry Rotary handler politisk aktivt - eller ej. Politisk organisation – eller ej. Om Ry Rotary på dette tidspunkt opfatter sig som i samarbejde med Fælles om Ry - eller ej.

Når Leif Fritsdal nu på vegne af Ry Rotary udtrykker, at de ikke er allierede med Fælles om Ry, bliver Fælles om Ry efterladt på perronen i en temmelig forpjusket forfatning. Hvis Fælles om Ry vil på benene igen, må de finde ud af, hvem de vil være fælles med - og om hvad?

Der er sådan set ikke noget galt med at ville fremme bestemte politiske mål. Det gør Dyrenes Beskyttelse og Kræftens Bekæmpelse også. Men de står ved det.