Fortsæt til indhold

Derfor skal vi have Moderaterne ind på Christiansborg

Debat
Peter Have,Hovedgaden 49, Låsby, medlem af Moderaterne

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Vi har i en lang periode, faktisk lige siden valget i 1998 mellem Uffe Ellemann Jensen og Poul Nyrup Rasmussen, ført blokpolitik og ”præsidentvalgkamp” i Danmark.

Jeg har længe følt, at det politiske system, har været låst fast i rød og blå blok. Derfor blev jeg ret begejstret, da det gik op for mig, at Lars Løkke Rasmussen startede Det Politisk Netværk. Et netværk hvor der relativt hurtigt samlede sig op imod 16.000 medlemmer.

Først var jeg lidt skeptisk, ville lige se om der var ”kød” nok på projektet. Men det gik hurtigt op for mig, at tanken var at starte en bevægelse. Altså en hel ny måde at snakke politik på, hvor mennesker på tværs af sociale skel, geografi, profession og alder får taletid og bedst af alt, så er der tålmodighed nok til, at hører folks tanker og argumenter helt ud. Ikke som vi oplever i Debatten med Clement Kjersgaard, hvor alt bliver presset og debattørerne ved, der ikke er ret meget taletid og de derfor er nødsaget til at holde sig til korte replikker og punchlines.

Nu oplever jeg, at når der eksempelvis bliver snakket klima politik. Er det med virksomhedsejere, (som jeg selv) forskere, lastbilchauffører, skolelærere, ja stort set alle typer mennesker. Fælles for dem alle er, at de har meldt sig ind i Det Politiske Netværk, med et ønske om at finde nuancerede, pragmatiske og langtidsholdbare løsninger på nutidens politik.

Og når vi nu er ved klimapolitikken. Så oplever jeg, der ikke bliver tænkt grønt, på den rigtige måde, på Christiansborg. Det nytter simpelthen ikke at mærke efter, hvad der er flest stemmer i. Nu er tiden kommet til at tage den grønne omstilling med ind i alt, hvad der lovgives om på Borgen.

Det bør være sådan, at når staten, kommunerne og regionerne køber noget, bliver der forlangt, at det skal være bæredygtigt, med minimum miljøbelastning og ikke mindst med fokus på genanvendelighed. Bruger vi pengene smart, kan vi få rigtig meget grøn omstilling.
Peter Have, Hovedgaden 49, Låsby, medlem af Moderaterne

Det bør være sådan, at når staten, kommunerne og regionerne køber noget, bliver der forlangt, at det skal være bæredygtigt, med minimum miljøbelastning og ikke mindst med fokus på genanvendelighed. Bruger vi pengene smart, kan vi få rigtig meget grøn omstilling.

For mig er det uomtvisteligt. Vores virksomheder og vores befolkningen er klar til at hoppe med på den grønne omstilling. Lad os derfor starte med at få fastsat nogle rammevilkår til vores erhvervsliv. Når det er på plads, skal erhvervslivet nok finde grønne løsninger til både drift og produktion.

Lad os give befolkningen et nyt klimamærke, så alle kan se, der er et mindre klimaaftryk på et konventionelt dyrket æble fra Fyn, end en økologisk dyrket avocado, som er fragtet mange tusind kilometer, for at nå frem til de danske supermarkeder.

Lad os, når vi tænker infrastruktur anvende grønne løsninger. Når vi planlægger motorveje, skal vi anlægge dem grønt og bæredygtigt og med klimavenlig beton, asfalt og materialer. Det kan vi i dag, men gør det ikke, fordi det er lidt dyrere en ”almindelig” beton, asfalt og materialer. Mangler der penge, må vi simpelthen vente til der er penge nok i kassen, med at færdiggøre motorvejen. Vi kan ikke være bekendt, at blive ved med at vælge de billige løsninger.

De her tanker er vokset ud af ”Det Politiske Netværk” og gjort til Moderaternes politik. Det samme med 8 andre reformforslag Moderaterne har lagt frem på deres hjemmeside www.moderaterne.dk

Hvis du gerne vil være med til at forme fremtiden politik, vil jeg foreslå at du melder dig ind i ”Det Politiske Mødested” det er helt gratis. Skulle du få blod på tanden og have lyst til mere politik, foreslår jeg du melder dig ind i Moderaterne. Jo flere medlemmer der er, jo større er chancen for at få moderaterne ind på Christiansborg. Hvor de kan arbejde på at lave langtidsholdbare løsninger til gavn for hele samfundet og ikke mindst de næste generationer.