Hvorfor er Ry så bange for demokrati?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg er vokset op i et land med demokrati og har en meget stærk bevidsthed om Foreningsdanmark. I foreninger har alle lige meget at skulle have sagt, og ledelsen er demokratisk valgt. En mand - en stemme, troede jeg var normen.
Men på det seneste har jeg oplevet, at det skal man bestemt ikke regne med i Ry, og selv om en sammenslutning af interessenter kalder sig en forening, så er den på ingen måde demokratisk i sin opbygning.
Det er Fælles om Ry et eksempel på, men jeg stødte også på Omstilling Ry og Hotel Democracy, for bare at nævne nogle eksempler uden at have lavet en tilbundsgående analyse af alle Rys foreninger. Det er i disse foreninger ikke muligt at gennemskue organisationen.
Man kan godt blive medlem og få lov til at betale kontingent, men man har ingen indflydelse og skal måske endda inviteres til at være medlem.
Det er godt nok et skråplan at komme ud på: Man ønsker dialog, men kun med dem man er enige med, eller dem man selv inviterer. De fleste demokratiske foreninger kan klare dette problem ved at have en paragraf, der siger at foreningen kan ekskludere medlemmer, der modarbejder foreningens formål.
Er det et specielt fænomen i Ry? Er det fordi byen er lille og alle tidligere kendte hinanden? Måske er hyggelig snak med naboen eller dem man har kendt i mange år nok for de fleste, og så behøver man jo ikke invitere fremmede og nytilkomne med.
Det fremmer ikke fællesskabet i Ry, slet ikke nu, hvor byen er vokset med 20 pct., og derfor har mange nye borgere, der burde inviteres ind i fællesskabet. Lad os bruge Facebook og lokale aviser til en bred debat, hvor alle kan deltage på bedste demokratiske vis i den ånd, som foreningsdanmark blev skabt. Vi skal bare huske at tale pænt til hinanden, også til dem vi ikke er enige med.
Vi mangler helt sikkert et sted, hvor byudviklingen i Ry kan diskuteres. I stedet for eksklusive klubber vil jeg foreslå, at der oprettes et demokratisk valgt lokalråd.
Erfaringerne fra Silkeborg viser, at man i nogle af byerne har stor gavn af lokalrådet, men det afhænger selvfølgelig af, hvem der bliver valgt ind, og hvordan arbejdsformen er. Det skulle jo nødig ende som en siciliansk mafia i stedet for dansk demokrati. Jeg håber det bedste for Rys fremtid, og vi kunne jo starte med et folkemøde som foreslået af Gert Bo Jensen.