Fortsæt til indhold

Debat: Aldrig har vi set så lavt et niveau fra Venstre

Debat
Leif Lahn JensenGruppeformand for Socialdemokratiet, valgt i Djurs Kredsen

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Når jeg læser indlægget og angrebet på mig fra Venstres folketingskandidat, Jens Kloppenborg, står det klart for mig, at vi nu rammer et lavpunkt. Aldrig før har vi på Djursland oplevet så lavt et niveau i debatten blandt folketingskandidaterne fra Venstre og Socialdemokratiet. Men nuvel, jeg svarer selvfølgelig på kritikken fra Jens.

Jeg er rent faktisk opvokset i Grenaa og boet der i langt størstedelen af mit liv. Jens har derimod siddet som embedsmand og rådgiver gennem flere år for Venstre på Christiansborg, bosiddende ved Gentofte nord for København, og nu vil han kloge sig på helt almindelige menneskers behov
Leif Lahn Jensen

Jeg vil godt starte med at sige, at det er lige lovlig friskt af Jens at påstå, at jeg gemmer mig bag murene på Christiansborg, og ikke ser hvad der f.eks. sker i Grenaa. Jeg er rent faktisk opvokset i Grenaa og boet der i langt størstedelen af mit liv. Jens har derimod siddet som embedsmand og rådgiver gennem flere år for Venstre på Christiansborg, bosiddende ved Gentofte nord for København, og nu vil han kloge sig på helt almindelige menneskers behov. Den udfordring tager jeg gerne op.

Jens har fuldstændig ret i, at de stigende energipriser er et kæmpe problem for mange danskere. Især her på Djursland oplever mange en stor stigning i deres varmeregning, som de ikke kan betale. Det er ulykkeligt, og der skal vi hjælpe. Vi kan ikke have, at folk ikke har råd til at betale deres varme i hjemmet. Det vil vi socialdemokrater aldrig lade ske.

Derfor indgik vi også en aftale med alle de røde partier og Kristendemokraterne 10. februar i år, som netop betyder, at danskere, som oplever en kæmpe regning, vil få udbetalt en varmecheck. Det gælder dem med individuelle gasfyr, fjernvarmeområder med gasandel på mere end 65 pct. eller områder baseret på kombinationer af el og gas med tilsvarende gennemsnitlige prisstigninger samt husstande med elvarme som primær varmekilde (elpaneler og varmepumper), der oplever en tilsvarende prisstigning.

Men læg lige mærke til, at Venstre, Kloppenborgs parti, ikke er med i aftalen. Det skyldes, at Jens og hans gode folk i Venstre vil have, at varmechecken skal gælde alle, uanset hvad de tjener. På den måde får vi jo også givet penge til dem med de høje indtægter og dem, som bor i Nordsjælland.

Her er vi helt uenig i Socialdemokratiet. Derfor står der i aftalen, at det gælder dem, som har en husindkomst på under 550.000 kr. årligt. Her hjælper vi pensionistparret - også dem med varmepumper. Vi mener dog ikke, til forskel fra Venstre, at vi skal hjælpe dem, som kan selv. Det var Venstre så ikke enig i og ville hellere forlade aftalen end hjælpe pensionisterne og dem, som ikke har ret meget.

Så kære Jens, mange tak fordi du endnu engang viser forskellen på dine og mine prioriteringer. Det tegner jo til en spændende valgkamp, hvor man virkelig kan se forskellen på Socialdemokratiets og Venstres politik. Og det er jo godt