Begræns antallet af valgplakater
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
De Radikale og Anne Heeager har med forslaget om at reducere antallet af valgplakater til kommunalvalget, en god pointe som alle partier uden tøven burde kunne tilslutte sig.
Hvis antallet f.eks blev aftalt til kun at være 50 plakater pr. kandidat og der dermed kun vil være en eller to plakater i de fleste lygtepæle , tror jeg rent faktisk valgplakaterne vil have en større effekt, jeg tror man vil opnå en “less is more” effekt.Martin Ingemann-Kristiansen, kandidat ved kommunalvalget 2021, Venstre
Ved det senest kommunalvalg var antallet af valgplakater alt for stort. Valgplakater belaster miljøet og derfor bør miljøbelastningen vægtes overfor formål og effekt af valgplakaterne.
Valgplakater skal ikke afskaffes , for de virker. Det minder os om, at der er valg og er med til at sikre en god valgdeltagelse. Samtidig er det også en effektiv mulighed for kandidaterne at skabe opmærksomhed om deres kandidatur.
Men ved det seneste kommunalvalg var der så mange valgplakater, at det blev uoverskueligt. Med fem eller syv valgplakater i en lygtepæl , er det helt umuligt at få et overblik, og derfor tror jeg at valgplakater ved det seneste kommunalvalg havde en meget lille effekt.
Hvis antallet f.eks blev aftalt til kun at være 50 plakater pr. kandidat og der dermed kun vil være en eller to plakater i de fleste lygtepæle , tror jeg rent faktisk valgplakaterne vil have en større effekt, jeg tror man vil opnå en “less is more” effekt.
Jeg håber virkelig, at alle partier kan finde en fælles forståelse og gøre noget godt for vores klima og vores demokrati.