Debat: Turbo på den grønne omstilling
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Byrådet i Skanderborg Kommune skal nu i gang med at udfolde en grøn aftale, som hedder DK2020.
En aftale kommunen i første omgang sagde nej til, hvilket for os i Alternativet var uforståeligt. Ved ikke at have været med fra start, har vi spildt vigtig tid.
Formålet med DK2020-projektet er at få danske kommuner til at udarbejde en klimaplan, der viser vejen til CO2- neutralitet i 2050. Samtidig skal planen forholde sig til, hvordan kommunen undervejs vil klimatilpasse kloakker, anden infrastruktur med mere til blandt andet et stigende antal skybrud som følge af klimaforandringerne.
Bag projektet står Realdania, Concito, KL, alle Regioner i Danmark samt det Internationale Storbynetværk C40.
Bedre sent end aldrig … men hvorfor har vi mon ikke for lang tid siden lavet de partnerskaber, vi nu skal i gang med og meget mere i det hele taget? Klimakrisen er ikke ligefrem noget, der lige er opstået. Så vi skal bare have turbo på nu.
Turbo kræver medarbejdere. Da jeg startede i byrådet for fire år siden fandt jeg ud af, at der var ansat én person i afdelingen for Klima og Grøn Omstilling. Jeg mødte hende i Randers Regnskov til et arrangement om verdensmålene med Sten Hildebrandt. Her fortalte hun mig, at hun endda var udlånt på deltid til en anden afdeling. Så reelt havde vi en halv stilling i Klima og Grøn afdeling for fire år siden.
Så “trods alt” er den grønne omstilling nu højere prioriteret i Skanderborg Kommune med i alt tre medarbejdere i afdelingen plus dem fra Miljø-afdelingen. Det er da et fremskridt. I Alternativet synes vi dog ikke, at tre medarbejdere afspejler den bydende situation, vi står i for at handle hurtigt på klimakrisen. Vi er bekymrede for, at det går for langsomt, og at der ikke er nok til at løfte opgaven.
Vi mener i Alternativet, at det er vigtigt, som der står i projektbeskrivelsen, at vi skal se på, om vi skal gennemføre handlinger som sprintforløb, hvor der over en kortere tidshorisont arbejdes intensivt med udviklingen af handlinger. Det er dog vigtigt, at er der er medarbejdere nok til at kunne gøre det, uden de får pålagt ekstra arbejde og risikerer at få stress.
Vi i Alternativet vil kæmpe for, at der er de resurser der skal til for at løfte den grønne opgave hurtigst muligt.