Fortsæt til indhold

Sport og politik

Debat
Ole Sand,Lysningen 4, Assentoft, 8960 Randers SØ

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Scenen er sat - vi skriver 1936 - stedet er Berlin - afvikling af De Olympiske Lege.

Ideologiernes kampplads kom til fuld udfoldelse - diktatur versus demokrati.

Hvilke politiske systemer gav menneskene de bedste livsbetingelser? Hvilken politisk og etisk anskuelse bragte menneskeheden videre?

Her og netop her, udspillede sig i det mindste i mit historiske kendskab - med al mulig tydelighed bevis på, at politik og sport hænger sammen og formentlig altid har været forbundet.

Film på nettet viser Hitlers mishag ved at opleve, hvorledes den frie verden ved blandt andet Jesse Owens indbragte den demokratiske verden fire guldmedaljer ved olympiaden i ´36 i Berlin - den frie verden sejrede tydeligt over den fremstormende nazisme – diktatur versus demokrati.

Et ideologisk nederlag - en tysk ideologisk agenda, der ikke bar frugt - smædeligt udstillet verden over, i 1936.

Hitlers forsøg på profilering af en ideologi gennem sport tog en ” maveplasker”, og Hitler skummede indvendigt.

Hitler havde ikke opgivet håbet om at vise verden sammenhængen mellem ideologi – sport og politik - det kostede Europa den mest smertefulde krig til dato – misforstået pænhed og fortielse kostede millioner af menneskeliv – smerte og materielt deroute i hele Europa - inklusiv Rusland.

Vesten valgte at se til, mens det nazistiske Tyskland internerede og likviderede politiske modstandere - helt i tråd med det, der foregår i Rusland her i det 20. århundrede.

Fortielsen og pænheden har en lang og grum historie – hvilket den misforståede pænhed også lagde op til - under og efter legene i 1936. Frit spillerum for Hitlers regime, til overgivelsen i foråret 1945.

Lærer vi så af fortidens fejl?

Tager vi tidsgabet på ca. 75 år - ja så står vi her 24. februar 2022 i en helt ”ny” realitet. Løgnen og pænhedens kåbe er slænget til side. Det faktum, at sport og politik uvægerlig hænger sammen er nu på vores læber.

Den verserende krig i Østeuropa har bragt ”svesken på disken” - nu og først nu – i kølvandet på ca. 75 års pænhed og fortrængning, bliver der sat ord og handling på sammenhængen mellem sport og politik.

Skulle jeg være lidt grum, så er det én af sandhederne, der er kommet op til overfladen, som en udløber af overfaldet fra Rusland mod Ukraine. Andre kan komme til over tid.

Samtidig ser vi så, hvordan Tyskland nu er trådt ud af nazismens skygge. Et ” krudt og kugler Tyskland” der nu vedkender sig den magtfaktor som Tyskland vitterlig er i europæisk politik - også militært set.

Konflikten i Østeuropa var åbenbart den katalysator, der skulle til, for at sætte ord på det enhver borger i hele Europa ved, nemlig, at der er en sammenhæng mellem sport og politik. Netop derfor er det vigtigt at foretage en totalisolation af Rusland, - økonomisk, sportsligt, skibs – og flytrafik – besiddelser etc. hele vejen rundt.

To vigtige erkendelser, der fremtidigt vil danne grobund for en helt ny sikkerhedspolitik i Vesteuropa - tak for dét.

Angela Merkels talentløse og skæbnesvangre samarbejde med Putin er nu smerteligt tydelig.

Angela Merkel, der om nogen jævnfør sin opvækst i det tidligere Østtyskland, burde kende til russisk hårdhændet politik i nærområderne, var én af de fremmeste forhandlingspartnere i gasaftalen mellem Rusland og Europa . Blandt andet da Angela Merkel gav Putin gashåndtaget til Europas energiforsyning / sårbarhed – åbenlyst naivt.

Dykker jeg ned i substansen, viser det sig, at følgende lande er 100 procent - ja, du læste rigtigt – 100 procent afhængige af Rusland på naturgasområdet: Finland, Ungarn, Estland, Tjekkiet, Østrig, Rumænien, Bulgarien, Sverige - dog ”kun” 75 procent - ikke at forglemme vores egen afhængighed på knap 50 procent. Er du rystet? Så velkommen i klubben.

Hvordan dette ”set up” har kunnet lade sig gøre er mig uvist, men har muligvis sin rod i underkendelse af atomkraft som en miljøvenlig energikilde. En energikilde, som på den korte bane, med stor sikkerhed vender tilbage til ”det gode selskab” – og måske trods alle gode intentioner en overgang til såkaldt grøn energi, bliver vores redning.

Hvis ikke Europa reagerer nu, er der virkelig lagt i ovnen.

Nazisternes Luftwaffe testede deres formåen sammen med Franco fra luften over den baskiske by Guernica april 1937. På helt tilsvarende vis testede Putin grej i Aleppo i Syrien sammen med Assad. Hvis ikke Europa reagerer nu, er der virkelig lagt i ovnen.

Og hvad så nu/sport og politik?

Nu står vi så midt i en ”ny” erkendelse, hjulpet godt på vej af Ruslands overgreb på Ukraine. Er det så en generel og vedblivende holdning? At sport og politik har en sammenhæng. Jeg håber, at dén erkendelse vinder fodfæste, også i hovedet på de enkelte sportsudøvere.

Hvis ja, så står vi netop nu i en situation, hvor det danske herrelandshold, som bekendt er kvalificeret til deltagelse i VM i Qatar. Et Qatar, der har opbygget VM faciliteter, der jævnfør Amnesty rapport har kostet ca. 6.500 menneskeliv.

Qatar, verdens rigeste land, som jævnfør Amnesty har været mildt sagt helt ude af trit med almindelige sikkerhedsforhold omkring det byggeri, hvor VM i fodbold skal afvikles.

I erkendelse af den sammenhæng, der ér mellem sport og politik, vil det jo være nærliggend, at ” vende skråen” nogle gange. Skal det danske herrelandshold deltage i VM i Qatar eller ej? Mit svar må blive et tydeligt nej.

For de danske spillere en forståelig passion at deltage i et VM, men uden sammenligning med de udenlandske arbejdere, der mistede livet. Kan dén kendsgerning være uden betydning for nogle spillere? Da bliver jeg tavs.

Før krigen i Østeuropa vejrede jeg en spirende debat om, hvorvidt Danmark skulle deltage i VM i Qatar eller ej. En debat, der er gået under den journalistiske radar i kølvandet på de tragiske begivenheder i Østeuropa, men stadig er nogle meningsudvekslinger værd.

Fra mit tastatur efterlyser jeg og formentlig mange andre klare udmeldinger fra DBU og ikke mindst spillerne på det danske landshold. Hav dog en mening. Din egen mening.

Ud over de dokumenterede tal over omkomne ved opbygning af de forestående faciliteter i Qatar, toner der sig nu en ny virkelighed frem i den sportslige/politiske virkelighed.

Krigen i Østeuropa har desuden bragt et nyt dilemma, en ny virkelighed op til overfladen, gas, og dermed energiforsyning til Europa og Danmark.

På ”gasrørene” forlyder det, at der er alvorlige overvejelser om, at Danmark vil aftage naturgas fra Qatar i kølvandet på en eventuel lukning af gas fra Rusland. Er vi til fals for den energi, vi måske kommer til at mangle? En kommende virkelighed, vi formentlig inden længe bliver tvunget til at forholde os til.

Der er altid noget. Der er aldrig ingenting.

Vinter OL i Sotji: 7.-23. februar 2014: Invasion af Krim februar-marts 2014.

Vinter OL i Beijing: 4. -20 februar 2022: Invasion af Ukraine 24. februar 2022.

Tilfældigheder? Putin havde netop charmet sig ind ved de kinesiske ledere. Få dage efter iværksætter Putin så invasionen af Ukraine. De kinesiske ledere må med rette føle sig ført bag lyset, og måske netop derfor bliver Kina nøglen til at få stoppet det verserende overfald på Ukraine.