Ældreplejen på Søndervang når regnbuen
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
På en ganske almindelig torsdag begav en gruppe af beboere og personale sig afsted fra Søndervang i Låsby. Målet var ikke den rigdom og guld, der venter for enden af regnbuen – Nej målet var, den store oplevelse det er, at bevæge sig rundt i alle regnbuens farver på toppen af Aros kunstmuseum i Aarhus. At se Aarhus fra oven i farver.
Den hverdag jeg oplever, er præget af et engageret personale, der arbejder for, at vore ældre skal have et værdigt og indholdsrigt hverdagsliv.Anne Thormann, Leder af Søndervang, Låsby.
Turene ud af huset bliver ofte støttet af vore to frivillige chauffører. Her er det Flemming Nybro, der ikke kun kører bussen, men også giver en hjælpende hånd, når en kørestol skal skubbes. De frivillige chauffører medvirker i høj grad til at gøre turene gode.
I Plejedistrikt Galten har vi to oplevelsesmedarbejdere ansat. Deres opgave er at bringe liv, oplevelser og glæde til de mest sårbare ældre. Ud over at lave arrangementer i huset samarbejder oplevelsesmedarbejderne ind imellem med plejepersonalet om, at lave en udflugt for en gruppe af beboere. Udflugtens indhold og varighed tilrettelægges ud fra deltagernes interesser og ressourcer.
Der har blandt andet været ture til en reminiscens lejlighed i Den Gamle By, en tur i sommerhus, ture ud og opleve høstarbejdet på markerne m.m. Både beboere og personale hygger sig på disse ture. Det giver en anden slags samvær end dagligdagen hjemme på Søndervang og de fælles oplevelser sætter spor i hverdagen længe efter.
Denne torsdag gik turen til Aros i Aarhus, målet var at se byen i alle regnbuens farver for derefter, at nyde en kop god kaffe og et stykke kage i cafeen.
På turen rundt i regnbuen bliver personalet kontaktet af et ægtepar fra Ølstykke, der også var på oplevelse i Aarhus denne torsdag. Ægteparret Birgit og Henning Viekær havde lagt mærke til, hvordan personalet støttede op om beboerne og hjalp dem til en god oplevelse. Birgit og Henning havde taget nogle fotos af ”Låsby-gruppen” som de gerne ville sende til os. De fik et mobilnummer og senere samme aften tikkede denne besked ind:
”Hilsen fra Aros. Så livsbekræftende at se jer hjælpe personer, der har brug for støtte, så de stadig kan komme ud og opleve. Venlig hilsen Henning og Birgit.”
Det virker måske som en lille ting, men denne flotte anerkendelse fra et helt fremmed ægtepar betyder rigtig meget. Det er ofte negative billeder af ældreplejen, vi mødes med i nyhederne. Der tales om svigt og forråelse. Det er heldigvis ikke et billede, jeg kan genkende fra min hverdag i ældreplejen.
Den hverdag jeg oplever, er præget af et engageret personale, der arbejder for, at vore ældre skal have et værdigt og indholdsrigt hverdagsliv.
Hvor er det dejligt, at der findes mennesker som Birgit og Henning, der ikke kun lægger mærke til det, de oplever, men også åbenlyst anerkender og roser personalet for deres indsats.