Debat: Grønt lys for øjenlæge i Sundhedshuset
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Der er nu muligt at anvende puljemidlerne fra Sundheds- og Ældreministeriet til at etablere en praksis til øjenlæge i Grenaa Sundhedshus. Det blev regionsrådet orienteret om på møde 30. marts.
Sundheds- og Ældreministeriet har godkendt, at midlerne, som tidligere var bevilget til anden praksis, kan anvendes til at etablere en klinik til en praktiserende øjenlæge i Grenaa Sundhedshus.
Jeg er på borgernes vegne glad for, at der nu også er åbnet for muligheden for en praktiserende øjenlæge i sundhedshuset i Grenaa. Det vil i nærområdet styrke et sammenhængende og synligt sundhedstilbudElse Søjmark
Det betyder, at antallet af speciallæger, og dermed behandlingstilbudet til borgerne, kan udvides i Grenaa Sundhedshus. Det er fint på linje med strategien for sundheds- og psykiatrihuse, som regionsrådet vedtog i juni 2021.
I strategien står blandt andet, at Region Midtjylland vil ”arbejde for at samle flere praktiserende læger og praktiserende speciallæger i sundhedshusene”.
Jeg er på borgernes vegne glad for, at der nu også er åbnet for muligheden for en praktiserende øjenlæge i sundhedshuset i Grenaa. Det vil i nærområdet styrke et sammenhængende og synligt sundhedstilbud. En øjenlæge praksis vil udvide behandlingstilbuddet i et allerede stærkt og bredt fagligt miljø i sundhedshuset, og dermed også bidrage til sundhedshuset som en attraktiv arbejdsplads.
Den aktuelle udfordring med rekruttering på sundhedsområdet er ikke mindre i regionens yderområder. Det er derfor også vigtigt med initiativer, der giver bedre muligheder for at vi kan rekruttere og fastholde sundhedsprofessionelle.
I de kommende måneder udarbejder Regionshospitalet i Randers et projektforslag og konkretiseret budgetforslag for renoveringen. Sagen forventes at blive forelagt regionsrådet i juni 2022 med henblik på godkendelse af projektforslag og justeret anlægsbevilling.
Jeg vil afslutningsvis nævne, at “Udvalget for nære sundhedstilbud” holder sit udvalgsmøde den 10. maj i Sundhedshuset i Grenaa.