Fortsæt til indhold

Skattestigninger vil ramme børnefamilierne tripel-hårdt

Debat
Christian Wibe-Marker,byrådsmedlem (C), Skanderborg Kommune

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Dette er en åben bøn til mine byrådskollegaer om, at vi holder os fra yderligere skattestigninger i de kommende budgetforhandlinger.

Jeg er klar over, at vi står foran en hård omgang nødvendige besparelser som resultat af stigende priser og en hård finansiel aftale mellem Regeringen og Kommunernes Landsforening. Men lad det ikke gå ud over Skanderborg Kommunes mange småbørnsfamiliers økonomi.

Vi småbørnsfamilier oplevede sidste år en stigning i egenbetaling af daginstitutioner. Dette kan vi se frem til igen i 2024, når de lovpligtige minimumsnormeringer bliver implementeret. Måske allerede i 2023. I Skanderborg Kommune er det bestemt, at egenbetaling til daginstitutioner følger kommunens udgifter til området. Så når kommunen skal bruge 20 millioner ekstra i 2024 på normeringer, stiger familiernes egenbetaling også.

Vi har en inflation og stigende priser der raser. I medierne kan vi læse, at børnefamilier skal forvente at finde 25.000 kroner ekstra i husholdningsbudgetterne. Blot til daglig forbrug.

Ved sidste budgetforhandlinger forlod Det Konservative Folkeparti forhandlingerne, da flertallet med Socialdemokratiet i spidsen kom med et ultimatum om skattestigninger. Disse skattestigninger er gradvis og stigende implementeret. Vi ser meget nødigt, at flere af disse ultimatummer bliver fremlagt.

Med disse tre aspekter kommer jeg her med en bøn til de af mine byrådskollegaer, der kunne have skattestigninger i baghovedet frem mod de kommende budgetforhandlinger. Jeg er klar over, at vi står foran en hård omgang nødvendige besparelser som resultat af stigende priser og en hård finansiel aftale mellem Regeringen og Kommunernes Landsforening. Men lad det ikke gå ud over Skanderborg Kommunes mange småbørnsfamiliers økonomi.

Lad os sammen finde andre løsninger gennem f.eks. konkurrenceudsættelse, invitere private virksomheder ind i løsningerne, udlicitering m.m.