Danmark kom først til mølle for at få godkendt den nationale plan for EU’s nye landbrugsreform
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Vi er for langsomme og nølende. Det er den kritik, jeg for nylig har fået i et åbent brev fra Djursland Landboforening om udrulningen af EU’s nye landbrugsreform, som træder i kraft 1. januar 2023. Kritikken er desværre misforstået. For Danmark er faktisk blandt de lande, der er længst i processen med at få afklaring for vores landmænd.
Jeg forstår fuldstændig frustrationerne fra de danske landmænd over, at planen ikke er endeligt godkendt endnu. Men jeg kan forsikre om, at vi i Danmark gør alt, hvad vi kan, for at få en plan på plads for de danske landmænd så hurtigt som overhovedet muligt.
Processen for indsendelse af reviderede nationale planer fungerer efter et først til mølle princip. Det betyder, at fordi Danmark er blandt de første fem lande til at indsende en revideret plan til EU-Kommissionen, så vil vi også være blandt de første i EU til at få vurderet vores plan på ny. Dermed er vi et godt stykke længere på vejen end de fleste andre medlemslande til en godkendt plan, som de danske landmænd kan arbejde efter.
Vi regner med, at planen vil blive endeligt godkendt i starten af september 2022.
Danmark har arbejdet benhårdt og i tæt samarbejde med EU-Kommissionen for at nå i mål med en revideret national plan, siden vi modtog bemærkningerne til vores første udkast i slutningen af marts. En plan som lever op til de ambitiøse mål i den historisk brede landbrugsaftale fra sidste år. Derfor forventer vi, at EU-Kommissionen vil godkende den reviderede danske plan, evt. med mindre tekniske justeringer.
Det betyder, at de danske landmænd allerede nu kan begynde at arbejde ud fra det, som ligger tilgængeligt på Landbrugsstyrelsens hjemmeside om landbrugsreformen. For selvfølgelig vil man som landmand gerne kunne planlægge næste års produktion i god tid. Det er også derfor, at vi fra ministeriets side har lagt et stort stykke arbejde i at få landet planen.