Byrådsmedlem til borgmester: »Frands, det er en ommer«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Man skal være noget tonedøv, hvis man igennem en årerække ikke har kunnet høre, hvordan de blå partier har plæderet for nedskæringer på unødigt bureaukrati, samt ledelse og administration.
Så når nu Borgmesteren melder ud, at der har været god tid til at fremkomme med ønsker, og at han derfor ikke forstår, at de ikke er kommet på det her område, så må man antage, at man enten har vendt det døve øre til eller blot føler det ubehageligt at skulle kigge på nedskæringer tæt på egen stol, blandt andet på Fælleden.
Allerede i valgkampen i efteråret 2021 har Nye Borgerlige gentagne gange udtrykt ønske om, at der blev kigget på det her område, og at man fredede de varme borgernære ydelser, som igennem årtier har stået for et utal af nedværdigende nedskæringer.
Efter valgkampen har det igen været påtalt gentagne gange, OG Borgmesteren har tillige i en forhandling om, hvilket område vi i kommunen skulle ønske frisat, LOVET mig, at der vil blive kigget på unødigt bureaukrati i blandt andet ældresektoren, uanset om det bliver det område, hvor Skanderborg kommune sættes fri eller ej.
Så kære Frands - det er en anelse søgt at udtale, at vi blot kunne have nævnt nogle områder. Der står de facto i indledningen til Handlekataloget med spareforslag, at administrationen skal udarbejde et handlekatalog, som indeholder besparelser fordelt på politikområder. Jeg oplever ikke, at det er fordelt, men at nogle områder er forfordelt med teksten: »Der er ingen forslag på dette politikområde«.
Altså har man i det her tilfælde ikke været i stand til at finde så meget som en blyant i administrationen - hånden på hjertet; Det oplever jeg faktisk direkte skammeligt overfor vores udsatte borgere, børn som ældre, at man har de briller på, når der skal udarbejdes spareforslag i en kommune.
Det er vigtigt at få områderne belyst ordentligt for at kunne træffe gode og kloge valg for borgerne
Jeg har tillige spurgt, hvornår jeg skulle indgive ønsker om, hvilket område/områder jeg ønskede en analyse af, og det har jeg gjort på det tidspunkt, jeg har fået anvist og her er “administration og ledelse” selvfølgelig på min liste.
Jeg har tillige blandt andet bedt om en analyse af ældreområdet, da der oplyses om, at vi forbruger cirka 41 millioner for meget her - hvad dækker det over? Er det konsulenter der konteres på ældreområdet og ikke i administrationen?
Er det et stort forbrug af vikarer hen over året, og i så fald hænger det så eventuelt sammen med arbejdsmiljøet?
Det er vigtigt at få områderne belyst ordentligt for at kunne træffe gode og kloge valg for borgerne. Det skylder vi dem, såvel som vi skylder dem at opretholde den bedste service og borgernære tilgang, hvad enten du er ung med ondt i livet, barn med indlæringsvanskeligheder, på livets sidste rute med behov for daglig støtte og nærvær eller lignende.
Så kære Frands - jeg tvivler på, at du har været i tvivl om, at administration og ledelse selvfølgelig skal med under lup i jagten på de ca 50 millioner, vi skal spare. Og når vi på nuværende tidspunkt i forhold til den mest effektive kommune i Danmark har et potentiale på cirka 111 millioner præcist på det her område, ja så kommer vi altså ikke udenom.
Jeg har stillet et krav om, at der skal findes minimum 25 procent af det potentiale som svarer til cirka 28 millioner - det vil sige knap seks procent af det samlede budget på administration og ledelse i kommunen, og jeg har fuld tillid til, at vi lykkes sammen på det. Det ville være både ærbart og klogt.
Sidste linje i Skanderborg kommunes officielle vision er: “Løsninger findes i fællesskab, og vi ser muligheder frem for begrænsninger”
Jeg vil derfor ønske administrationen i samarbejde med borgmesteren rigtig god arbejdslyst med at finde mulighederne på området i den kedelige opgave: det er, at der ikke er råd til alt, som det ser ud lige nu.
Mine briller er tunet ind på “need to have or nice to have” og jeg ligger ikke navn til at skære ned på “need”, da jeg ikke anser det som en ansvarlig mulighed.