Er Favrskov byråd ved at udfase klippekortordningen på de kommunale plejehjem?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I denne tid arbejder byrådet med budgettet for 2023 og frem. Klippekortordningen skal give vores ældre en mulighed for individuel omsorg, nærvær og opmærksomhed.
Det er ikke noget stort og forkromet, men det kan være tid til et fodbad, tid til nylakerede negle, måske en is-tur sammen med andre, en skubbetur rundt i kvarteret eller noget helt femte. De kan også slå sig sammen, og spare op til en hjælper, så de kan komme en tur i biografen eller på en heldagstur til Vesterhavet.
Forventningens glæde skal heller ikke undervurderes.
I mine øjne er en overgang fra det fysiske kort til digital registrering begyndelsen på enden for klippekortordningen.
Kortet er et fysisk kort, så beboerne og deres pårørende kan følge med i, hvor mange klip de har brugt, og hvor mange de kan bruge. Det gør mulighederne for de ekstra oplevelser meget konkrete.
Det giver anledning til af samtaler om, hvad de kan bruge dem til. Det giver personalet lejlighed til at sætte sig ned og tale med de ældre om, hvad de måske kunne tænke sig at lave.
Det er en meningsfuld samtale, som giver en følelse af omsorg og omtanke for den ældre, men da også for personalet, som skaber værdifulde relationer til den ældre. Så vil man sikkert sige, at det får de da i forvejen, det er så bare min påstand, at fjernelsen af det fysiske kort er en forringelse.
Det er også min påstand at det giver arbejdsglæde for den ansatte, fordi relationen til borgerne bør være en del af jobbet.
Da ordningen blev indført, var det en halv time time per uge, så reducerede byrådet det til en halv time hver anden uge, og nu foreslår administrationen, at det fysiske kort forsvinder til fordel for en digital registrering. Forvaltningen hævder, at man derved vil kunne spare 100.000 kr. i administration. Min påstand er så, at det vil betyde en udfasning af ordningen, fordi fokus forsvinder. Pengene overgår derved bare til den almindelige drift, så er det jo et spørgsmål om man tror, at pengene går til administration eller til nærvær og flere hænder.
Ude af øje ude af sind.
I mine øjne er en overgang fra det fysiske kort til digital registrering begyndelsen på enden for klippekortordningen.
Jeg sidder ikke længere i Favrskov byråd, men jeg kæmpede virkelig for denne ordning, da jeg sad i Social- og Sundhedsudvalget. Jeg har talt med flere byrådsmedlemmer, og jeg håber at dette indlæg, får dem til at tænke sig om en ekstra gang.