Fortsæt til indhold

Kultur er en chance for at berige hverdagen

Debat
Bjørn Jensen (C), Syddjurs Byråd:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Når vi om lidt skal tage stilling til, hvem vi vil begunstige med vores fælles penge, er der desværre en tilbøjelighed til at undervurdere værdien for kunst og kultur.

Heldigvis lever vi i et rigt og humanistisk samfund, hvor vi er enige om vores forpligtigelser overfor vores medmennesker.

Først og fremmest skal de ældre, så de unge og endeligt de uarbejdsdygtige have.

Heldigvis lever vi i et rigt og humanistisk samfund, hvor vi er enige om vores forpligtigelser overfor vores medmennesker. Vi skal naturligvis diskutere fordelingen af pengene, og hvilke metoder der giver den bedste, og ikke mindst den hurtigste og mest synlige, effekt for borgeren.

Hvad med de lidt mere langsigtede tiltag? Tør vi investere i almen dannelse af vores børn og unge? Er folkeoplysning ligeså vigtig som idræt? Tør vi inddrage billedkunsten i klimaprojekter? Tør vi sætte penge af til en sansepirrende udsmykning af et plejehjem, eller et kunstværk til en skole? Giver det valuta at inddrage kunst og kultur på beskæftigelses- eller sundhedsområdet?

Jeg svarer JA, og jeg glæder mig meget til at se, hvad mine kollegaer i byrådet mener.«