Fortsæt til indhold

Debat: Søren Pape øger uligheden

Debat
Kirsten Normann AndersenSundheds-, ældre- og afbureaukratiseringsordfører for SF

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Man kan som bekendt ikke få det hele for det halve. Med de Konservatives nye skatteplan står Søren Pape i spidsen for den mest ulighedsskabende skatteplan længe set. Den vil medføre en voksende ulighed mellem rig og fattig og en voksende ulighed mellem land og by.

Beregninger fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at Papes udspil primært vil gavne dem, der allerede har mest, og dem, der bor i Gentofte kommune. Eksempelvis vil en person i Gentofte få fire gange mere ud af udspillet end en person i Skanderborg Kommune.

Men planen vil ikke blot øge uligheden massivt. Planen vil også få ganske alvorlige konsekvenser for velfærden. Finansieringen af skattelettelserne indebærer besparelser på velfærden for 18 milliarder kroner – og det i en tid, hvor vi bliver flere og flere ældre, som også får brug for både sundhedsvæsnet og ældreplejen.

Planen indebærer derudover en afskaffelse af efterlønnen og en afskaffelse af Arnepensionen, ligesom at borgere, som for en stund mister sit arbejde, kan se frem til en væsentligt lavere understøttelse.

Det er med andre ord ikke den jævne jyske borger, som får gavn af Papes skatteplan. For mig ligner han mere den omvendte Robin Hood.

Jeg forventer ikke, at Pape læser denne undren, men måske de østjyske konservative kandidater kan hjælpe mig med at forklare, hvordan Konservatives politik vil gavne en borger i Skanderborg. Jeg kan i hvert fald ikke se det.