Debat: SF har havets kandidat
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
SF har rigtig gode folketingskandidater her i Østjyllands Storkreds. Kirsten Normann Andersen har taget den seje tørn i coronaårene som sundhedsordfører. Charlotte Bromann Mølbæk har været både social- og kulturordfører med føling for de svagest stillede. Morten Siig Henriksen, byrådsmedlem fra Hornslet er den lokale kandidat.
Min kandidat er denne gang Rasmus Nordqvist, MF og ordfører for fiskeri, landbrug, klima og natur. Navnet ”Havets Kandidat” skyldes hans arbejde for at få en god havplan for Kattegat, et levende hav via skrappere krav til landbruget og andre udledere og for et bæredygtigt fiskeriMads Nikolajsen
Min kandidat er denne gang Rasmus Nordqvist, MF og ordfører for fiskeri, landbrug, klima og natur. Navnet ”Havets Kandidat” skyldes hans arbejde for at få en god havplan for Kattegat, et levende hav via skrappere krav til landbruget og andre udledere og for et bæredygtigt fiskeri. Det er kvalificeret, og målrettet mod indflydelse ved jeg fra løbende samarbejde. Han kan også bære titlen ”Jordens Kandidat”: Omstilling af landbruget, og indsats for mer og mangfoldig natur samt klimasikring er også Rasmus’ opgaver i SF.
Rasmus Nordqvist er stærk også uden for Østjylland: Han er medlem af Europa-udvalget og han er med i ledelsen af det Europæiske Grønne Parti (EGP). SF er et aktivt medlem af EGP og i den grønne gruppe i Europa-parlamentet.
Rasmus skiftede fra Alternativet, da det blev splittet. SF er blevet et godt alternativ for ham og han er en gevinst for folketinget og en tillægsgevinst for SF.