Hva’ mæ’ kulturen? - Skandale, at partierne slet ikke gider diskutere kultur
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Efter mine 35 år i oplevelsesindustrien, hvor jeg har oplevet utallige kriser, må tiden siden 2020 siges at være den mest udfordrende nogensinde, især for kulturen.
Og så står vi desværre i en valgkamp, hvor kultur er fuldstændig fraværende hos alle partierne – men hvor f.eks. et tørklæde hos en SOSU hjælper får en uforholdsmæssig stor taletid både hos politikerne og i medierne.
Kulturen er helt essentiel for et samfund og er med til at forme demokratiet, vores sammenhold som ét folk og definere dem, vi er.
Og så står vi desværre i en valgkamp, hvor kultur er fuldstændig fraværende hos alle partierne – men hvor f.eks. et tørklæde hos en SOSU hjælper får en uforholdsmæssig stor taletid både hos politikerne og i medierne.
Kultur opfattes ofte som ’flødeskum’ i vores samfund – og som noget med en kendt person, der godt kan lide en bestemt sang, når der er den daglige løbetur.
Og i en samtid, der er præget af krig i Europa, energikrise og store miljømæssige udfordringer, nedprioriteres kulturen som ikke-nødvendig.
Min påstand er dog modsat, at har vi grundlæggende en stærk kultur, der favner og udfolder det kreative, vil vi, alt andet lige, have nemmere ved at løse de udfordringer, vi har både nu og fremadrettet.
En stærk kulturpolitik på alle fronter vil altid lønne sig for et folk. En svag politik på området vil skabe et samfund med splittelse og udfordringer, der ikke kan løses af demokratiet.
Så et opråb til politikerne her sidst i valgkampen: Støt politisk alle aspekter af kulturen: Livemusikken, teatre, kunst, ballet og oplevelsesindustrien generelt. Det vil komme vores samfund mangefold til gode, og skabe meget større værdi både menneskeligt og økonomisk på den lange bane.«