Fortsæt til indhold

Debat: Fjernvarme til Sjelle og Herskind?

Debat
Johannes NielsenLabing Landevej 5p, Harlev

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg ser nu, medierne begynder at skrive om fjernvarme til Herskind og Låsby.

Det virker lidt underligt, efter jeg den 29/11 var til møde om varmemuligheder i Sjelle. På mødet blev nævnt, der aldrig var nogen i Skanderborg Kommune, der havde regnet med, der skulle fjernvarme til Herskind.

Begrundelsen skulle være, at det varmerør, der går til Borum, skulle være for lille til at koble Herskind på. Det har faktisk undret mig, hvorfor Borum skulle inddrages, når man har besluttet fjernvarme til Skovby. Der er ikke langt fra Skovby nord til Herskind.

I forbindelse med, at der nu arbejdes med fjernvarme i Herskind, så vil jeg opfordre til man ser på, om ikke der kan findes en løsning, så Sjelle kunne komme med.

Der må kunne udregnes, hvor meget det skal til, for at Sjelle kan komme med. Her tænker jeg på, at hvis nu kommunen vil hjælpe med udrulning af fjernvarme, så kunne man passende lave udstykning, der vil finde balancen for fjernvarme.

Det, man kunne gøre, var at lave en udstykning et sted langs Langelinie mellem Sjelle og Herskind, så kunne der skabes grundlag. Det kunne være noget i retningen af det, der er lavet øst for Herskind.

Hvorfor jeg mener alle kræfter bør sættes ind for fjernvarme. Fjernvarme vil være grundlaget for, at landsbyerne Sjelle - Herskind vil komme i en positiv cirkel, hvor udviklingen vil have grundlag for fremgang, i modsat fald vil cirklen for udvikling gå den gale vej.

Det er absolut noget lettere at sælge sit hus i en by med fjernvarme. Det er ikke, fordi jeg tror, det bliver billigere med fjernvarme, men det vil blive byer, hvor ordet fremgang vil vinde over ordet stilstand eller tilbagegang.

Omkring varmepumper, der er installeret, må der kunne findes et reguleret brugtmarked, som kan hjælpe fjernvarme ind, hvor der findes nyere varmepumper. Jeg kan oplyse, at jeg ejer otte gasfyr i Sjelle.

Da regeringen krævede, at kommunerne skulle komme med deres bud på, hvor de mener, der kan udrulles fjernvarme, var intentionen, at kommunerne skulle strække sig langt.

Fornemmelsen i Skanderborg Kommune er, at politikerne nærmest putter sig. Det kunne være rart, om der fandtes nogle visioner blandt politikerne, så vil meget kunne lykkedes, også fjernvarme til de mindre byer. Det er nu eller aldrig.