Fortsæt til indhold

Da verden kom til Favrskov

Debat
Bendt Lund NielsenNørregade 5a st. th., Hammel

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Verden forandrer sig og ikke altid til det bedre. Efter en tid med corona er der udbrudt en frygtelig krig i Ukraine, der er uro mange steder i verden og krige, vold og henrettelser. Her kan i flæng nævnes Iran, Syrien, Palæstina, Ukraine. Samtidig er der megen fattigdom og flygtningestrømme på grund af disse forhold og vel også klodens klimaforandringer.

Her i Hammel har vi modtaget mange flygtninge fra Ukraine, og de er blevet modtaget godt af langt de fleste. Heldigvis. Jeg håber, at vi i fremtiden bliver forskånet for al for megen fremmedhad og bemærkninger, som: ”Rejs hjem” ”og ”vi skal hjælpe vores egne først” og så videre.

Det er mit håb, at vi kan fortsætte med at vise næstekærlighed, så alle fra Ukraine kan blive integreret. Og at det også vil gælde flygtninge fra andre lande. Samtidig, at vi erkender, at vores flygtningepolitik ikke er holdbar, og at vi bør nedlægge alle såkaldte flygtningecentre.

Her i Hammel bor der mange på Skaghøj og Den Gamle Skole. Vi har hver torsdag Ukrainecafe i Hammel, og der er arrangeret flere forskellige tiltag for både voksne og børn: Ture til forskellige udflugtsmål i Danmark, gudstjenester og arrangementer på blandt andet Regnbueskolen.

Mange har fået job og/eller går på sprogskole og folkeskoler. Viljen til integration har været stor hos de ukrainske flygtninge, og jeg håber, det også må gælde for befolkningen i Favrskov og hos virksomhederne.

Jeg vil her på falderebet af 2022 ønske, at endnu flere vil erkende, at en fremmed/flygtning er et menneske, du endnu ikke har mødt.

Erkend, at du som menneske vil blive beriget, hvis du åbner dit sind for andre og hjælper. Du får meget igen. Det hedder ”gensidig hjælp”.