Sig ja til livet og ansvaret
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Påsken er over os. En dramatisk historie om liv og død. Hvad siger den os i dag uanset vores forhold til religion? Ja, dette spørgsmål burde vi selvfølgelig helt klart stille i en verden med krig, vold, magt, flygtninge og fattigdom. Og har det noget med mit liv at gøre her i det fredelige Favrskov/Danmark?
Skal det diskuteres i en lokalavis? Ja, helt klart. Danmark er et hele uanset, hvor vi bor og vi bor alle på den samme klode, hvor vi ikke bare skal tale om penge, men også om etik, æstetik og om hvordan vi hver især handler, lokalsamfundet handler og de større samfund/lande handler. Alt hænger sammen.
Samfund burde jo netop betyde, at vi finder sammen og samtale, at vi taler sammen. Og at vi i fællesskab deler livets muligheder, så ingen behøver at flygte, at blive fattig og at vi finder regler for samvær. Det er de modsatte af rå magt, krig og undertrykkelse. Og hvad mangler der så: Jeg kunne finde på flere ord, men to ord må sammensætte mit svar: Ansvar og anstændighed.
Hvor er jeg træt af, at ingen tager ansvar for deres handlinger. Og det gælder ikke kun politikere.
Desværre er der netop i disse år en tendens til at bortkaste ethvert personligt ansvar, at pege op eller ned, pege på andre og ikke at tale om etik/æstetik. Vil vi ødelæggelse eller opbygning? Vil vi livet eller døden? Vil vi kun os selv eller hjælpe næsten? Her har du og jeg et ansvar, kommunen, regionen og landet et ansvar og selvfølgelig ditto på verdensplan.
Før i tiden talte blandt andet Grundtvig om både frihed og ansvar, men han understregede, at frihed uden ansvar er lovløshed og magtens herredømme, hvor kun de stærkeste overlever. Og det tror vi vel ikke på? Hvor er jeg træt af, at ingen tager ansvar for deres handlinger. Og det gælder ikke kun politikere. Arbejdsgivere har for eksempel ansvaret for et godt arbejdsmiljø og en anstændig løn. Og du og jeg har et medansvar for din familie, naboer og at flygtninge modtages med åbne arme og at vi alle taler ordentligt til hinanden uden had og grimme ord.