Fortsæt til indhold

Kulsort trafik i Favrskov Kommune

Debat
Lene Rahr WagnerOverdrevet 2, Hinnerup

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Du er nu ankommet til bilparadiset – Favrskov Kommune.«

Sådan kunne en reklame for kommunen i mine øjne godt se ud. For Favrskov Kommune er et paradis for bilejere, hvorimod det ser sort ud for os, der gerne vil transportere os grønt.

Personligt så pendler jeg mellem Hinnerup og Hammel hver dag og har flere gange skrevet til kommunen og gjort dem opmærksom på manglen på cykelsti, og hvor farligt det er at cykle mellem de to byer, uden at det har ført noget med sig. Jeg har tilmed med undren måtte sande at kommunen i 2022 har anlagt ny asfalt lige netop der, hvor jeg har efterspurgt cykelsti. Havde kommunen - nu de store maskiner var på vejen - lagt de få ekstra meter til en cykelsti kunne man på en relativt let måde have skabt en grønnere og mere sikker cykelvej for borgerne.

Cykelstier i Favrskov Kommune ville gøre kommunen til en mere attraktiv grøn pendlerkommune. Mange borgere har anskaffet sig el-cykler de seneste år, og derfor ville cykelstier appellere til en bred vifte af borgerne i kommunen. Vi er flere på min arbejdsplads, der bor i Hinnerup og arbejder i Hammel, og alle har givet udtryk for at de ville cykle, hvis der var en cykelsti. Som det er nu, tør de fleste ikke.

Faktum er, at det næsten er umuligt at bevæge sig grønt mellem byerne i Favrskov Kommune, medmindre du vil sætte livet på spil. Med cykelstier ville cyklisterne kunne komme sikkert frem, og Favrskov kunne dermed blive en grønnere pendlerkommune!

Ud over manglen på cykelstier er der en kæmpe mangel på busser i kommunen, hvilket jo bare gør det endnu mere vigtigt, at der bliver anlagt nogle cykelstier. Min daglige tur mellem Hinnerup og Hammel er således helt uden offentlig transport. Trodser man faren for at blive påkørt, og lader bilen stå for at transportere sig lidt grønt, er det med livet som indsats.

Idet så mange borgere har fået el-cykel, vil cykelstier mellem byerne i Favrskov være til gavn for ældre, hjemmegående, børnefamilier med mere, så de kan få stor glæde af at kunne cykle til de forskellige tilbud, der er rundt i kommunen. Som det er nu, skal en ældre fra Hinnerup, der for eksempel vil benytte tilbud i Inside i Hammel tage bilen, da det er den eneste måde at komme fra Hinnerup til Hammel. En cykelsti mellem Hinnerup og Hammel ville således ikke bare være til glæde for pendlerne, men for alle cyklister, der ønsker at anvende et grønt alternativ til bilen.

Jeg er også bilist og kan se hvor farligt livet er for cyklisterne, når jeg selv sidder i bilen. Der skal ikke mange uopmærksomme øjeblikke til for at overse cykler på landevejen, der snor sig og bugter sig - og hvor man i øvrigt må køre 80 km/t på denne temmelig smalle vej. Det virker lidt som en selvmordsaktion at bevæge sig gående eller cyklende på de veje. Cyklister er årsag til voldsomme opbremsninger og til tider lidt vilde overhalinger, da vejen er så smal, at det ikke - hvis der kommer en modkørende - er muligt at passere en cyklist på sikker vis. Så fra en bilists synspunkt ville en cykelsti også være kærkommen.

Mit spørgmål er…: Skal vi vente på, at en cyklist dør på landevejene i Favrskov, inden der sker noget? Er Favrskov totalt ligeglad med klimaet, og skal det fortsat være Den Kulsorte Kommune??

Med dette læserbrev håber jeg på lidt mere respons, end man får ved at skrive til kommunen. Jeg håber meget for alle borgere i Favrskov, at det vil medføre cykelstier, da jeg er sikker på, at mange så ville cykle mellem byerne i Favrskov og på den måde medvirke til, at gøre kommunen mere grøn og mere sikker at færdes i. Det batter for miljøet at etablere cykelstier

Jeg indgår gerne i en dialog med kommunen om ideer til, hvor der efter min mening er mest behov for cykelstier for at øge sikkerheden og transportglæden i kommunen.