Fortsæt til indhold

9,5 millioner kroner dyrere - ups!

»Jeg gad nok vide, hvor mange af de skønne byrådsmedlemmer, der har været i stand til at gennemskue denne proces, da man vedtog at bygge børneinstitution i Stilling.«

Debat
Kai Frostholm,Banegårdsvej 16 1.tv., 8660 Skanderborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Skønt jeg slet ikke har samme politiske opfattelse som Morten Møller (V), Christian Wibe-Marker (K), Birgitte Majgaard (K), Thomas Cordtz (K) og Torben Wallner (K) vil jeg alligevel kommentere og bakke op om deres udtalelser i Uge-Bladet Skanderborg 3. maj.

Jeg har tidligere beskrevet de angiveligt modsætningsfyldte interesser mellem Børne- og ungeudvalgets formand Trine Frengler og Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalgets (KFI) formand Tage Nielsen. Når Børne- og ungeudvalget skal have en ny børneinstitution, arbejder administrationen selvfølgelig seriøst med denne opgave og kommer til Børne- og ungeudvalget med forslag til løsninger. Når Børne- og ungeudvalget bestemmer sig for et forslag, kommer det fra udvalget til godkendelse i Byrådet og det bliver med S-overtal sandsynligvis vedtaget, selv om andre partier kraftigt stritter imod.

Når der nødvendigvis skal inddrages jord fra en idrætsforenings spillepladser for bygningen af institutionen, kommer KFI udvalget ind i billedet. Når der forsvinder spillepladser, skal idrætsforeningen (selvfølgelig) have andre spillepladser i samme omfang, som dem, man mister. Dette kan KFI ikke gøre rede for ved drøftelse og vedtagelsen af Børne- og ungeudvalgets plan. Det bliver så en opgave for administrationen derefter. Efter nogen tid offentliggør KFI så, at ”man” har købt erstatningsjord til formålet.

Igen må administrationen i gang med at finde ud af, hvad det så koster. Det viser sig at være et beløb på 6 millioner kroner til køb, bearbejdning af jorden og anlæggelse af baner. Dermed bliver det så KFI-udvalgets opgave at få dette godkendt i Byrådet. Flere partier protesterer, men får at vide, at når bygningen af institutionen er vedtaget, så må man også stemme for følgevirkningerne. Det går man så nødtvunget med til.

Jeg gad nok vide, hvor mange af de skønne byrådsmedlemmer, der har været i stand til at gennemskue denne proces, da man vedtog at bygge børneinstitution i Stilling.

Næste skridt var så, at administrationen fandt ud af, at Museet ønskede at undersøge det indkøbte område for arkæologiske værdier - før det blev inddraget til idrætsformål. Dette kan beregnes til at koste 2,8 millioner kroner. Og da ”alting stiger”, blev Byrådet på mødet den 26. april bedt om at bevilge en forhøjet anlægspris for børneinstitutionen på 9,5 millioner kroner. Igen var der protester under behandlingen i Byrådet. Denne gang fra de i starten af dette debatindlæg nævnte byrådsmedlemmer. Beskeden fra borgmester Frands Fischer var nu, at ”bordet fanger”. Byrådet har vedtaget byggeri af en børneinstitution, indkøb af ny jord til fodboldfolket i Stilling og at ifølge loven har museet krav på at måtte undersøge området først. Igen får Byrådet godkendt forslaget nødtvunget.

Jeg gad nok vide, hvor mange af de skønne byrådsmedlemmer, der har været i stand til at gennemskue denne proces, da man vedtog at bygge børneinstitution i Stilling.

Det må måske være mig tilladt at forberede Byrådets medlemmer på, at det budget-vedtagne salg af det grønne område ved Almuevej i Vrold til en mulig bygherre for bygning af ”byfortættet byggeri” kan risikere at lide samme skæbne. Hvis man nu ikke får 6 millioner kroner for jorden og hvis genetablering af Skanderborg Petanques spillepladser bliver dyrere end det, administrationen forhandler med foreningen om, så er der igen et anlægsanliggende, der skal til diskussion i Byrådet.