Fortsæt til indhold

Handling giver forvandling - lad os diskutere hvordan over en kop kaffe, Helge Smith

Debat
Ole Sønderskov Hansen (A). Syddjurs Byråd:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Tak for dit grundige svar på mit indlæg om kulturhusbyggeri i Hornslet.

Jeg anerkender fuldt ud dine bekymringer, for den måde vi lever på og de konsekvenser denne levestil har på forbruget af jordens ressourcer.

Dem deler jeg også.

Det er min opfattelse, at vi skal ændre vores tilgang til forbrug af jordens ressourcer. Her har vi et særligt ansvar, som en meget privilegeret befolkning.

Vi forbruger i en takt, som i min optik, er uansvarlig og kortsigtet

Men det nytter ikke at fokusere på enkelte byggerier og slet ikke kulturbyggerier, som er en forsvindende del af det samlede byggeri og som danner ramme for en masse aktiviteter, der binder folk sammen og bidrager til det gode liv - kort sagt.

Hvis vi ophører med at udvikle vores kulturliv og stoppe aktiviteter der påviseligt og i enhver sammenhæng vil påvirke vores klima negativt, vil det i sin yderste konsekvens betyde, at al aktivitet stopper.

I stedet vil jeg henlede opmærksomhed på byggerier generelt. Her skal vi reducere den klimabelastning, som byggeriet skaber. Ikke kun kulturhuse. Der skal ske en strukturel forandring gennem lovgivning. Der er udfordringer nok at tage fat på. Ikke mindst omkring den store bygningsmasse, der i fremtiden vil blive opført til boliger - også i vores kommune. Løsningen er ikke at stoppe al byggeri, men bygge på en mere klimaansvarlig måde, hvilket jeg også redegjorde for i det tidligere indlæg.

Du redegør på en god måde, for de globale mekanismer som den moderne livsstil påvirker, herunder kulstofkredsløbet og udfordringerne med ophobning af CO2 i atmosfæren grundet fossil afbrænding. Og de konsekvenser de afleder såsom kraftigere vejr og havstigninger. Det er viden, der har været kendt længe og som må være brændt ind på nethinden hos de fleste.

Du siger nej tak til et kulturhusbyggeri i Hornslet.

Dette standpunkt respekterer jeg, men jeg er uenig. I min optik er det ikke realistisk eller formålstjenligt at sætte alt på hold, heller ikke kulturbyggerier. Men vi skal som kommune sætte høje miljø- og klimakrav til det byggeri vi opfører (som vi gør ved skolebyggeriet ved Hornslethallerne).

Eller byggeri som kommunen, som i tilfældet med kulturhuset, støtter frivillige i at opføre.

Det handler om at bygge mindre, mere multifunktionelt, cirkulært og mere bæredygtigt. I øvrigt noget vi som kommune arbejder fokuseret på gennem certificeringer af kommunens eget byggeri og ved at dele viden om mere hensigtsmæssige måder at bygge på, bl.a. igennem konference for bæredygtig byggeri.

Men tak for at sætte fokus på vores overforbrug - det er der behov for. Vi skal alle ændre vores vaner og tilgange til forbrug og de konsekvenser det medfører for vores fælles planet. Det prøver jeg som politiker og som privatperson. Som sagt er dine betragtninger interessante og vigtige.

Jeg vil gerne invitere på en kop kaffe, hvor vi i fællesskab kan diskutere hvordan vi i en lokal sammenhæng kan skabe nogle konkrete forandringer.

Herunder hvordan den sociale bæredygtighed og det vigtige hensyn til klimaet kan gå hånd i hånd.«