Ulovlig opførelse af sommerhuse ved Egsmarksgård ikke enestående
Formand for Natur, teknik og miljøudvalget, Kim Lykke Jensen (SF), svarer under debatindlægget.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Angående ulovlig opførelse af sommerhuse ved Egsmarksgård.
Nej, det er ikke et enestående tilfælde, Kim Lykke Jensen. Og det ved du også godt. For det fortalte jeg dig i telefonen, for mindre end et år siden.
Vores Girafmose , her ved Vibæk Strand, har været offer for fuldstændig den samme fejl fra kommunens side.
Vores Girafmose , her ved Vibæk Strand, har været offer for fuldstændig den samme fejl fra kommunens side. Her er det også lykkedes, at omgå naturbeskyttelsesreglerne, og fylde jord på og dræne en lille naturperle, der var beskyttet af paragraf 3 i Naturbeskyttelsesloven. Også her begrundet i, at kommunen tidligere har klokket i det.
Så dit svar til journalisten burde have været;
»Det er desværre sket før i historien, at vi ikke har været opmærksom på naturbeskyttelsesreglerne, når vi udstykker grunde i Ebeltoft. Nu er det på tide, at vi lærer af vores fejltagelser og bliver mere skarpe på hvad Naturbeskyttelsesloven pålægger os. Det er det mindste vi kan gøre for vores betrængte natur.«
Kim Lykke Jensen (SF), svarer:
»Jeg er helt enig i, at vi skal gøre alt, hvad vi kan for at tilgodese naturen i den kommunale udvikling. Herunder skal vi naturligvis overholde al gældende lovgivning - og i mine øjne mere til.
Sagen om Girafmosen tog sin begyndelse for snart 40 år siden. Hvis det havde stået til mig, skulle området aldrig have været udlagt til andet end natur. Så langt er vi helt enige.
Sagen om Egsmarkgaard er i mine øjne imidlertid ikke sammenlignelig med Girafmosen, grundet en lang række omstændigheder, som fremgår af artiklen, der henvises til.«