»Meningen med livet er sjældent os selv, men de oplevelser, vi deler med andre«
Præst afslører meningen med livet.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Barndommens lærersætning til de retvinklet trekanter i matematik hedder: a2 + b2 = c2
Den er bedre kendt som Pythagoras’ læresætning.
Hvad skal vi så med en omgang matematik, nu hvor skolernes sommerferie står for døren, og hovedet skal have fri, som mange elever synger, når det er sidste skoledag i ”Ferie ferie ferie”-sangen.
Det sker dog, at nogles hoved ikke får helt så meget fri. Dette gælder især for de kommende 9. klasser og 10. klasser: »Hvilken uddannelse skal jeg vælge?«, »Hvad rækker mine evner til?«.
Der er dem, som har afsluttet deres ungdomsuddannelse og nu skal vælge ind på videre uddannelsesforløb, og de, som valgte forkert og nu skal finde på noget andet.
»Hvad skal verden med sådan en som mig,« synger Andreas Odbjerg, og digteren Caspar Eric spurgte som 9-årig sin mormor, om hun da troede, at nogen i verden ville have sådan en som ham.
For hvad skal jeg, og endnu vigtigere, hvad vil jeg? Og det jeg vil nu, vil jeg også det om 10 år? Det er de færreste, som har deres liv lagt ud foran sig, lige fra de bliver født, medmindre man er førstefødte i verdens kongehuse.
Vi må bare prøve os frem og se om livet giver mening. Meningen med livet er dog sjældent os selv, men de oplevelser, vi deler med andre.
Det kan være, at man er sammen med venner. Eller på en solotur, møder noget eller nogle søde mennesker, som giver en ordentlig omgang på opleveren. Det kan ske overalt: I det fedeste game foran en skærm, eller festen man lige havnede til ved et tilfælde. Fælles for gode oplevelser er, at der er nogen, som var med til at skabe dem.
Fælles for gode oplevelser er, at der er nogen, som var med til at skabe dem.
Meningen med livet har det med at ligge udenfor os selv. Den opstår mellem dig og andre, når en samtale eller oplevelse bliver betydningsfuld. I min verden tegner det en trekant, som godt nok ikke altid er retvinklet. Den kan have flere udtryk, den kan være spids, stump, ligebenet og ligesidet.
Det er den stærkeste konstruktion på den simpleste måde. Styrken og meningen med livet har det med at udfolde sig i en trekant, en treenighed.
God sommer.