Fortsæt til indhold

Pænt nej tak til landbaserede vindmøller

Debat
Martin Frausing Poulsen,byrådsmedlem, Danmarksdemokraterne

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Høver Beboerforening inviterede til informations- og dialogmøde den 19. juni om Galten Energipark. Anledningen er en konkret ansøgning om en kommende energipark med solceller, vindmøller, biogas og Power-to-X på store dele af området mellem Høver, Storring, Søballe og Veng.

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at udtrykke min bekymring og modstand mod opførelsen af vindmøller i Skanderborg Kommune. Mens nogle mennesker ser dem som en ren og bæredygtig energikilde, mener jeg, at der er flere væsentlige faktorer, der gør vindmøller problematiske og uønskede.

For det første er æstetikken og landskabet af afgørende betydning. Vores område har en enestående naturskønhed, og vindmøllerne vil ødelægge dette ved at skabe en visuel forstyrrelse. De høje tårne og roterende vinger vil bryde med den naturlige harmoni og forringe oplevelsen af vores landskab. Det er vigtigt at bevare vores kulturarv og naturlige omgivelser intakte.

Derudover er støjforurening en stor bekymring. Vindmøller genererer betydelig støj, som især er til gene når de er placeret tæt på beboelsesområder.

Derudover er støjforurening en stor bekymring. Vindmøller genererer betydelig støj, som især er til gene når de er placeret tæt på beboelsesområder. Den konstante hvirvlen og brummen kan have en negativ indvirkning på menneskers velbefindende, herunder søvnkvalitet og mentalt helbred. Det er urimeligt at pålægge naboerne til vindmøller denne unødvendige belastning.

Da et flertal i Økonomi- og Erhvervsudvalget, den 19. april, godkendte kommissoriet for planlægning for VE-anlæg, stemte jeg imod og fik taget til referat, at jeg ikke kunne ikke støtte vedtagelsen, idet jeg i lyset af de landskabelige udfordringer, der kan konstateres i forhold til opsætning af vindmøller, fandt, at planlægningen bør afvente en afklaring af regeringens udspil for dækning af el med havvindmøller.

Vindmøller hører til på havet og ikke på land, så pænt nej tak til landbaserede vindmøller i Skanderborg Kommune.