Lidt for nøjsomt: »Hvorfor lukker I Butik Nøjsom uden at have et alternativ?«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære Skanderborg Kommune: det er en ommer. Butik Nøjsom bør absolut ikke lukke.
Jeg blev harm og skuffet, da jeg fredag den 30. juni læste, at vores kommune vil spare Butik Nøjsom væk. Vi er en meget velstillet kommune.
Jeg har aldrig selv været i Butik Nøjsom, men fulgt den, kender ikke nogen af medarbejderne, og kender heller ikke nogen, der har været tilknyttet som fleksjobbere. Men derfor er projekt Butik Nøjsom alligevel et meget vigtigt projekt for mig, når jeg har læst artiklen i Ugebladet Skanderborg.
I min selvforståelse som borger og selvstændig erhvervsdrivende i Skanderborg Kommune, så bør vi kunne rumme Butik Nøjsom. Skanderborg Kommune har brug for at kunne række ud og tage et medansvar. De penge, I sparer ved at lukke Butik Nøjsom, skal I jo nok bruge på andre jobindsatser og anden nødvendig hjælp til sårbare borgere og fleksjobbere.
Så bliver der overhovedet sparet noget som helst, spørger jeg mig selv. Hvorfor lukke Butik Nøjsom uden at have et alternativ? Måske gør I det, fordi der ikke er nogen, der protesterer.
På vores egen virksomhed, Ry Sengefabrik. Med eksport på 91 procent af omsætningen i 2022. Jeg grundlagde virksomheden i Aarhus i 1981, og vi er i dag cirka 25 medarbejdere. Vi har to dygtige og respekterede kolleger, der er ansat som fleksjobbere. Den ene arbejder i produktionen 12 timer om ugen og den anden 10 timer om ugen i teknisk afdeling.
To mennesker, der er værdifulde for vores møbelfabrik, og som jeg mener har et fornuftigt liv med deres job hos os. Vi på Ry Sengefabrik vil gerne tage vores medansvar som virksomhed i Skanderborg Kommune og er glade og stolte over at have stor rummelighed. Forskellige mennesker her i huset gør os kun gladere og stærkere. Det er en ressource. Mangfoldighed er godt. Social ansvarlighed er ikke kun noget, vi taler om.
Jeg har her til aften kigget lidt på regnskabet for Skanderborg Kommune for året 2022. Der var indtægter for 4 milliarder og 7 millioner (4.007.000.000,-). Udgifter for 3 milliarder og 968,5 millioner (3.968.500.000) og et overskud på 38,5 millioner (38.500.000,-).
Skanderborg Kommune beskæftiger 5.210 fuldtidsansatte. Til lønninger på i alt (Lønsum) 2 milliarder og 487 millioner (2.487.000.000).
Hver ansat fuldtidsmedarbejder koster altså i gennemsnit kr. 477.000 i løn om året.
Jeg er ikke klar over, hvad det koster at have Butik Nøjsom i Adelgade kørende om året. Et gæt kunne måske være 2 millioner (2.000.000,-), som vi altså tager fra medborgere, som ikke er ressourcestærke.
Jeg vil opfordre Kommunalbestyrelsen og den 12 personer store direktion og koncernledelse om at vende blikke lidt ind i jeres egen verden og måske selv udvise lidt nøjsomhed. Find de penge et andet sted!