Fortsæt til indhold

Læsere får svar: Derfor er det en god idé at sortere affaldet

Kredsløb svarer på spørgsmål fra Din Avis Aarhus' læsere om den nye affaldssortering.

Debat
Gunhild RossKonsulent hos Kredsløb

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

1

Jeg mangler total oplysning om, hvordan hver enkelt sortering håndteres/behandles af Kredsløb? Ideen med sortering er god. Dog er jeg ikke sikker på at følge opfordringen, når jeg ikke ved, hvordan Kredsløb vil håndtere de forskellige sorteringer.

Dinna Schjødt Larsen, 8260 Viby

Kære Dinna,

Det er ganske rigtigt en god idé at sortere. Jo mere vi sorterer, des bedre kan materialerne i affaldet blive til nye produkter. Det gør en forskel, at din tomme shampooflaske og andet plastaffald kan blive til nye produkter, eller at dit ugeblad bliver genanvendt til produktion af køkkenrulle. På den måde er vi alle sammen med til at spare på klodens naturlige ressourcer, og det skåner miljøet.

Det kræver, at vi ændrer lidt på vores daglige vaner. Til gengæld sørger vi hos Kredsløb for, at affaldet bliver håndteret, så materialerne kan holdes i brug så længe som muligt.

For at vise, hvordan det foregår, har vi fået lavet en række film. De viser, hvordan hver enkelt sortering bliver håndteret og behandlet, fra det bliver hentet hjemme hos dig, og hvordan materialerne kan blive genanvendt. Du finder filmene på kredslob.dk/affaldsfilm.

Mvh.

Gunhild Ross, konsulent hos Kredsløb

2

Hvilke skraldeposer skal man anvende til madaffald? Og hvor får man fat i dem?

Charlotte Rasmussen, 8200 Aarhus N:

Kære Charlotte,

Madaffald skal afleveres i en pose med knude på, men der er ikke krav om særlige poser til madaffald. Du skal selv sørge for poser, og du må bruge dem, du synes er bedst og mest praktiske.

Når madaffaldet er blevet afhentet hjemme hos dig og kørt til behandlingsanlægget, bliver poserne sprættet op og fjernet. Du kan læse mere på kredslob.dk/poser.

Mvh.

Gunhild Ross er konsulent hos forsyningsselskabet Kredsløb, som står for og over de næste måneder udruller den nye affaldssortering i hele Aarhus Kommune. Foto: Kredsløb

3

Hvor kan jeg læse om, hvornår og hvordan affaldssortering igangsættes specifikt på min adresse?

Dorthe Mortensen, 8000 Aarhus C

Kære Dorthe,

Du kan finde masser af information om den nye affaldssortering på kredslob.dk/nysortering. Her kan du også slå op på din adresse og se, hvornår du kan forvente at få leveret nye udendørs affaldsbeholdere.

Udleveringen af nye affaldsbeholder begyndte i den nordlige del af Aarhus kommune i begyndelsen af august og fortsætter sydpå. Vi forventer, at alle har fået nye affaldsbeholdere i december.

Hvis du bruger de nedgravede beholdere i midtbyen, kan du ikke slå din adresse op på hjemmesiden.

I midtbyen bliver der opstillet nedgravede affaldsbeholdere til de nye affaldstyper fra september til november.

Forinden beholderne bliver opstillet, får man printet informationsmateriale i sin postkasse omkring sorteringen.

Når er der kommet nye affaldsbeholdere ved dit hjem, skal du begynde at sortere dit affald mere.

Mvh.