Fortsæt til indhold

Lokalplaner og trafikgener bør behandles sammen

Et debatindlæg fra byrådsmedlem og fællesrådsformand har fået en borger til at reagere på støjproblemerne i Viby.

Debat
Jakob PoulsenViby borger

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Den 28. august 2023 bringer Din Avis Aarhus et debatindlæg fra byrådsmedlem Jesper Kjeldsen (S) og Hans Peter Mehlsen.

I forlængelse af det debatindlæg vil jeg gerne knytte nogle bemærkninger.

Jeg flyttede til Viby i 2004. Motorvejen kunne vi høre, men det var til at leve med. Vi spurgte lidt ind til motorvejsstøjen dengang. Der blev arbejdet fra politisk hold og fra grundejerforeninger og andre foreninger på at lave støjdæmpende asfalt på motorvejen, hvilket ville tage ca 35 % af støjen blev der sagt.

Årerne gik, støjen blev værre og når der var valgkamp til byråd eller folketing, så var politikerne meget interesserede i at få løst problemet, men det blev aldrig til noget konkret.

Vi flyttede siden, men ikke langt, og er stadig bosiddende i samme område i Viby. Vi er sjældent på vores nye bopæl generet af motorvejsstøjen, det er ikke fordi den er blevet mindre, men fordi vi er kommet længere væk fra den.

Bag Grøfthøjparken mod Stavtrup, var der marker i 2004, nu er der skudt en helt ny bydel op, med nyere lejligheder, rækkehuse, parcelhuse, to daginstitutioner mv. Der er kommet rigtig mange til i det seneste årti, og der bygges og udstykkes stadig.

Det har naturligvis sat sit præg på trafikken, både på Grøndalsvej ved lyskrydset Ravnsbjerg/Grøndalsvej (ved JP/Spar) med lang kø, og opad Ravnsbjergvej, hvor der om morgnen kan være kø hele vejen op fra lyskrydset i bunden til toppen.

Da Grøndsalsvej blev lukket midlertidigt for nylig erfarede vi, hvordan trafiksituationen blev kaotisk og med meget meget lange køer, i “rush-hour” når folk skal til og fra arbejde.

Nu har man valgt at lukke Grøndalsvej helt ved vedtagelsen af lokalplan nr. 1180 for JP grunden i Viby. 410 lejligheder og 32 rækkehuse skal nu ind på området. Alene det i sig selv vil øge trafikken. Dernæst så ved vi allerede af erfaring, hvordan trafikken strander mere til, når Grøndalsvej er lukket. Det er dømt til at gå helt galt.

Nu stemmer jeg ikke selv Enhedslisten, men mener dog de fremførte et fornuftigt synspunkt i debatten og sagde bl.a., at der skulle foreligge en endelig vedtaget plan for de trafikale udfordringer først for det område lokalplan vedrører, før de kunne stemme for lokalplanen.

Det var der ingen andre partier eller byrødder der var enige i. De vedtog lokalplanen velvidende, at den vil give trafikale problemer og udfordringer som bl.a. er beskrevet i høringssvar og velvidende, at der ikke er nogen færdig og vedtaget plan for at imødegå dette. Ændrede tidspunkter for lysreguleringen, vil ikke kunne afhjælpe de massive trafikgener lokalplanen vil medføre.

Byrådsmedlem Jesper Kjeldsen anfører i læserbrevet, at han vil have planer for trafikken. Det vil vi alle. Det har vi ønsket i to årtier. Men mit spørgsmål er, hvorfor ikke have en plan klar og vedtaget, som vil afhjælpe de trafikale gener man ved vil komme med den nye lokalplan, inden man vedtager en ny lokalplan?

Jeg mener, at man i det mindste burde kunne forvente, at trafikstøj og trafikgener ikke vil stige i Viby som følge af nye lokalplaner. Det er der al mulig risiko for, at det gør i den del af Viby som lokalplanen vedrører.

Jeg er udmærket klar over, at der er en helhedsplan for Viby, som indtil videre er en masse pæne ord. Den helhedsplan kan man roligt arbejde videre med, men ønsker man at lave meget store byggerier før helhedsplanen er på plads, synes jeg også man bør ved samme lejlighed have taget beslutninger og vedtaget hvorledes de trafikale gener fra disse lokalplaner kan afhjælpes.

Det kan man roligt gøre samtidig. Det vil være det mest fornuftige at tænke de to ting ind i hinanden samtidigt.