Fortsæt til indhold

Debat: Hvorfor gøre alt op i penge?

Debat
Bent MikkelsenKløvervang 10, Grenaa

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg kan i vores ugeavis se, at der er en debat i gang om ældres betaling for selvtræning i kommunalt regi. Om debatten er oprundet af et besparelsesforslag til det kommende budget, ved jeg ikke. Men er det det, er det så andet år i træk, vi ser besparelsesforslag, der rammer os i ældregruppen. Sidste år var det varmtvandsbassinet på Hedebo-Centeret, der stod for skud.

Når jeg så ser det indlæg, Venstre gruppeformand Rikke Albæk Jørgensen kommer med, hvor hun skriver, at alting har en pris, også ”gratis selvtræning”. Så kan jeg forstå, hun som borgerlig politiker først og fremmest ser på det økonomiske aspekt i tilbuddet, og ikke det menneskelige ditto.

Det er så os, i denne sene senioralder, Rikke Albæk Jørgensen vil sende ud i private motionscentre, så vi kan vise vores færdigheder til de yngre muskelsvulmende motionister her

Som 93-årig selvtræner har jeg og min hustru gennem de sidste 10 – 12 år benyttet det kommunale tilbud på Motionscentret på Fuglsanggården.

Her møder vi en del ældre på vores egen alder og flere i aldersgruppen lidt under os.

Det er så os, i denne sene senioralder, Rikke Albæk Jørgensen vil sende ud i private motionscentre, så vi kan vise vores færdigheder til de yngre muskelsvulmende motionister her.

Jeg siger nej tak.

Jeg kan derimod fortælle dig, at jeg de få gange om året, hvor jeg har frekventeret min læge, har jeg fået ros for stadig at være selvhjulpen på mange områder, trods min høje alder. Og netop her har selvtræningen været nævnt som en af de ting, jeg skulle fastholde for at holde mig i gang

Jeg kan så forstå, at det ikke var nok med, at I kommunalpolitikere skulle fratage mig at motionere ved vandgymnastik da I lukkede Hedebo-Centret, men nu også vil fratage mig mulighederne for den selvtræning, der holder det ”gamle maskineri” intakt, så jeg fortsat kan klare mine daglige sysler i hjemmet uden hjælp udefra.

Jeg har med vilje ikke nævnt, hvad en eventuel hjemmehjælp til mig og (andre selvtrænere) ville koste, hvis det var den hjælp, vi skulle have fra kommunen i stedet. For det ved en kommunalpolitiker vist nok.

Men som Rikke Albæk skriver – at alting har en pris. Her har du fuldstændig ret.

Men hvorfor gøre det op i penge hver gang? Prisen kan være en anden.